RECENSIE: Dan Sartain - Legacy of Hospitality

Dan Sartain – Legacy of Hospitality
2011-05-13 Sinds het ontstaan van Jon Spencer Blues Explosion in 1991 is deze band dé referentie bij uitstek voor hedendaagse rock ’n roll. Andere bands pikten echter ook invloeden uit de gouden jaren ’50 en ’60 op. Zo hoorden we in het geluid van het zopas gesplitte The White Stripes veel blues en rock ’n roll terug. Sinds enkele jaren is er in dit genre een fantastische artiest bijgekomen, genaamd Dan Sartain.

De Amerikaan startte zijn muzikale carrière in 2001 en mocht al in het voorprogramma van The White Stripes en The Hives spelen. Na enkele albums in eigen beheer uitgebracht te hebben, kwam deze vetkuif in 2005 bij Swami Records terecht, dat twee langspelers van hem uitbracht. Na meningsverschillen maakte hij de overstap naar One Little Indian en dit label liet vorig jaar Dan Sartain Lives op de wereld los. Nu komt hij op de proppen met zijn eigen basement tapes, namelijk Legacy of Hospitality. Het album telt 21 nummers en bevat demoversies, onuitgegeven liedjes en covers uit een decennium lang Dan Sartain (1999-2009).

Het leuke aan dit soort albums is dat ze als een doos vol herinneringen laten beluisteren. Zo vinden we originele versies van ‘Atheist Funeral’ en ‘Voo-Doo’ terug, nummers die al op het vorige album stonden. Verder krijgen we ook opnames van zijn eerste album dat hij in eigen beheer uitgaf, opgenomen met een 4-track cassettedeck dat hij kocht met de karige erfenis die zijn grootmoeder hem achterliet. Als je dan zijn cover hoort van ‘Besame Mucho’, een nummer van de Mexicaanse componiste en pianiste Consuelo Velazquez (dat onder andere door Elvis Presley en The Beatles gecoverd werd), smelt het hart. Net zoals de muziek van Daniel Johnston op een gelijkaardige goedkope manier werd opgenomen en de breekbaarheid van de ietwat vals klinkende cassettekwaliteit een bepaalde charme met zich meebrengt, is ook Sartain in staat een zeker publiek aan te spreken met dit album.

Voor mensen die houden van rock ’n roll, blues, rockabilly en producties uit jaren ’50 en ’60 is deze artiest verplichte kost. Dit album zal misschien niet iedereen even goed liggen, aangezien de kwaliteit bij momenten echt uit de jaren stilletjes lijkt te komen, maar het brengt zonder enige twijfel ook een zeker warm gevoel met zich mee. Wij vonden dit grabbelen in de verborgen schatten van zijn kelder alvast een heel aangename ervaring.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Dan Sartain Label:Bertus
The Pains Of Being Pure At Heart – Belong

The Pains of Being Pure At Heart - The Pains of Being Pure At Heart The Pains Of Being Pure At Heart was één van de beste nieuwkomers van 2009....

Unkle - Where Did The Night Fall

Unkle - Where Did The Night Fall - Another Night Out Unkle heeft door de jaren heen al meerdere vormen gekend. Het muzikale...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT