RECENSIE: Beastie Boys - Hot Sauce Committee Part 2

Beastie Boys – Hot Sauce Committee Part 2
2011-05-11 Een tweede deel uitbrengen, zonder dat er ooit een eerste deel verschenen is? Het verhaal hierachter is eenvoudig samen te vatten. De Beastie Boys hadden nogal wat materiaal en besloten een tweeluik te maken, onder de naam Hot Sauce Committee Part 1 en Hot Sauce Committee Part 2. Een der Beastie Boys kreeg in 2010 echter keelkanker en Part 1 werd geannuleerd. Beastie Boy Adam 'MCA' Yauch herstelde van zijn ernstige ziekte en de Beastie Boys presenteren daarom hun achtste album, Hot Sauce Committee Part 2, met nagenoeg dezelfde tracklist als de oorspronkelijke Part 1.

De Beastie Boys beginnen in 1979 als punkband, maar kiezen in de jaren ’80 voor de hiphop. In 1986 brengt men klassieker Licensed To Ill uit, met ‘(You Gotta) Fight For Your Right (To Party)’ en ‘No Sleep Till Brooklyn’ als bekendste hits. Dit rauwe hiphop/rock-crossover geluid blijft in al die jaren bestaan, met wisselend succes. Ill Communication (met ‘Sabotage’) en Hello Nasty (met ‘Intergalactic’) bevatten nog flinke hits, waardoor Beastie Boys als grote hiphop-act springlevend blijft. Met Hot Sauce Committee Part 2 brengt men voor het eerst sinds 2004 (To The 5 Boroughs) weer een ijzersterk, echt hiphop-album uit. En het eerst écht goede sinds Helllo Nasty (1998).

Hot Sauce Committee Part 2 start met single ‘Make Some Noise’ dan wel wat weifelend, maar de oh zo herkenbare stemmen van MCA, Mike D en King Adrock en de heerlijke hiphopscratches houden deze start zeker de moeite waard. Vanaf nummer drie gaat het echter fantastisch los met ‘Ok’ en het rommelige, maar heerlijke ‘Too Many Rappers’. NAS vertolkt in dit nummer een absolute glansrol. De twee gastartiesten op het album zijn sowieso van geweldige waarde, want Santigold schittert in het sublieme ‘Don't Play No Game That I Can’t Win’. ‘Here's A Little Something For Ya‘ is overtuigend, ‘Lee Majors Come Again’ is een rauw rocknummer, ‘Multilateral Nuclear Disarmament’ bestaat uit een heerlijke beat, ‘Funky Donkey’ is nog een lekker speels hiphopnummer en daarmee zijn de echt relevante nummers wel genoemd.

Dit is vooral een oldskool hiphop-album met scratches, vette raps en uitmuntende gastartiesten. Of het commercieel nog een succes kan worden moet uiteraard blijken, single ‘Make Some Noise’ krijgt al enige airplay. De daarbij horende clip is als vanouds hilarisch. De Beastie Boys zijn allen de 45 gepasseerd, maar weten met Hot Sauce Committee Part 2 toch een overtuigend, oldskool, fris en bijzonder aangenaam album af te leveren.

Eerdere recensies van Beastie Boys:
- 27-06-2007: The Mix-Up.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Beastie Boys Label:Capitol Records