RECENSIE: Muffler Men - Trigger and Fly

Muffler Men – Trigger and Fly
2011-06-02 Wederom een debuutplaat uit België. Het is alsof iedereen die in het Belgenland een instrument oppakt, binnen een jaar een contract heeft en een album uitbrengt. Wat komt er toch veel muziek over de zuidgrens ons land binnengewaaid. Helaas is Trigger And Fly van Muffler Men niet heel verrassend, en doet de band daarmee onder voor slimmere Belgische musici.

Niet dat de muziek van Muffler Men slecht is. Absoluut niet, en gezien de reputatie en de muziek van de band is het een band die je gerust kan boeken voor een liveshow. Er zit veel energie in het album. Er wordt strak gespeeld. De beheersing van de instrumenten is dik in orde, net als de zang.

De band begeeft zich in het vierkant tussen Queens of the Stone Age, Audiovent, Porcupine Tree en Franky Lee. Grunge, stoner en gewoon stevige rock worden in een al iets te bekend jasje gegoten. En dat is het hele probleem van Trigger And Fly. Het klinkt allemaal zo afschuwelijk bekend. Zeker in het door Queens of the Stone Age geïnspireerde scala aan bands is vernieuwing broodnodig om boven het maaiveld uit te steken. En dat lukt Muffler Men niet tot nauwelijks.

Neem een song als ‘Engineer’. Een goede rocksong, waar intrinsiek niets mis mee is. Maar het weigert te spetteren, ondanks de prima breaks en zang in het refrein. Hetzelfde geldt voor de meeste nummers op het album. Alleen ‘Animal’ weet op te vallen door een bovenmatig lekkere flow, die meer doet denken aan het eerder genoemde Audiovent.

Absoluut dieptepunt is ‘All Dressed Up’. Opnieuw een nummer met een goed tempo, goed spel en een hoog lekker-live-meedeinen-karakter. Totaal onnodig wordt het instrumentale nummer verpest door een blazerssectie die bevangen lijkt door een epilepsieaanval. Inspiratieloos wordt er getetterd door het koper, waarbij de melodie van de band lang niet altijd goed wordt gevolgd.

Goed, het getuigd wellicht van durf dat er koper wordt toegevoegd aan het album. Want in feite ontbreekt het Muffler Men juist aan die durf op de rest van Trigger And Fly. Veilige keuzes volgen elkaar op, terwijl tegelijk wel blijk wordt gegeven van muzikale kunde en getraind gehoor. An sich is er niets mis met Trigger And Fly, maar tegelijk is hét er gewoon niet. Deze band moet meer kunnen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Muffler Men Label:Rough Trade Distribution
Gavin Friday-  ‘catholic’

Gavin Friday - CatholicOver Virgin Prunes, de vroegere band van Gavin Friday , kan je honderduit...