RECENSIE: Dave Stewart - The Blackbird Diaries

Dave Stewart – The Blackbird Diaries
2011-06-03 David A. Stewart, vaak Dave Stewart genoemd, behoeft weinig introductie meer. De Britse gitarist, bekend als oprichter van The Eurythmics, is een fenomeen in de muziekwereld. Toch is het de vraag of zijn nieuwe plaat The Blackbird Diaries wel echt voet aan de grond zal krijgen in zijn bakermat, Europa.

Stewart heeft namelijk een wel heel Amerikaans album afgeleverd. Denk aan Kid Rock, aan Neil Young, aan Bob Dylan. Sterker nog, met de laatste schreef hij enkele nummers voor The Blackbird Diaries. Nu komt het niet helemaal als een verrassing dat er een rockende countryplaat ligt. Het is zeker niet zijn eerste album onder zijn eigen naam, al is het precieze aantal door het grote aantal collaboraties niet precies duidelijk. In ieder geval kwam ook daarop al het countrygeluid naar voren. En de liefde gaat verder terug: in 1971 speelde tiener Stewart in de folkrockband Longdancer.

Het geluid van The Blackbird Diaries is an sich vrij goed te noemen. De nummers klinken stuk voor stuk als hits uit de Amerikaanse Bill Board Chart. Anderzijds betekent dat wel dat er heel veel veilige keuzes zijn gemaakt en dat maakt het album niet bijster interessant. Veel van de teksten zijn cliché. Voorbeeldje: "Here in the rain again, feels like it never ends (...) I carry round that ball and chain". Het komt uit de dertien in een dozijn-song ‘All Messed Up’, waar de o zo bekende zeurderige countrygitaar en het slepende tempo te bekend klinken.

En ook de gastartiesten, die overigens verdienstelijke werk doen, liggen voor de hand. ‘All Messed Up’ wordt bijvoorbeeld gezongen met Martina McBride en ook Stevie Nicks, Colbie Caillat en The Secret Sisters mogen hun opwachting maken, zonder dat ze een nummer echt een keer naar een hoger niveau tillen. Ook het feit dat je duidelijk hoort dat Stewart zijn Britse accent niet geheel kan verbergen, komt het album niet ten goede.

The Blackbird Diaries is al met al een ronduit zoetsappig, weinig inspirerend, saai en slechts goed geproduceerd album geworden. In de VS zal Stewart daar waarschijnlijk wel hits mee scoren, maar voor de echte muziekliefhebber is dit album toch vooral een schijfje om lekker te laten liggen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Dave Stewart Label:Surfdog
Imaad Wasif  - The Voidist

Imaad Wasif - The VoidistWat opvalt aan The Voidist van Imaad Wasif is het bijzonder persoonlijk...