RECENSIE: King Crimson - A Scarity of Miracles (Jakszyk, Fripp and Collins, A King Crimson ProjeKct)

Jakszyk, Fripp and Collins, A King Crimson ProjeKct – A Scarcity Of Miracles
2011-07-02 Robert Fripp is iemand die progrockliefhebbers tot de verbeelding spreekt. Als medeoprichter van King Crimson heeft de gitarist een groot stempel gedrukt op de ontwikkeling van de hedendaagse progrock. Het is wat al te cru om te stellen dat dit soort muziek zonder Fripp en zijn band niet had bestaan, maar de invloed van King Crimson is bijzonder groot. In de duiventil die de band altijd is geweest is Fripp de constante factor. Samen met zijn maatjes Jakko Jakszyk, Mel Collins, Tony Levin en Gavin Harrsion heeft hij onder de naam Jakszyk, Fripp and Collins, A King Crimson ProjeKct een nieuw album uitgebracht.

De grote namen op de plaat die Scarcity Of Miracles heet klinken veelbelovend en je mag van de heren op grond van hun reputatie heel wat verwachten. Toch maakt zich na het beluisteren van de drie kwartier durende plaat zich een lichte teleurstelling van ondergetekende meester. Slecht is de plaat niet, maar het gevoel dat er meer in gezeten had blijft hangen.

De zes vrij lange songs zijn behoorlijk rustig en hebben hier en daar een lichte zweem van jazz en fusion. De rust die de plaat uitstraalt is het gevolg van de melancholieke stem van Jakko Jakszyk en het subtiele saxofoon- en fluitspel van oudgediende Mel Collins. Voeg daarbij het zweverige gitaarspel van Fripp en het wat droevige, op mellotron gebaseerde, toetsengeluid en je hebt de ultieme droomplaat.

Een nummer als ‘This House’ is een lange soundscape die door de poëtische teksten en warme stem van Jakszyk nog enigszins richting krijgt. Ook ‘Secrets’ begint als een soundscape, maar krijgt halverwege een flinke wending waardoor het nummer alsnog een heuse rocksong wordt. Ook opener ‘Scarcity Of Miracles’ heeft een traditionele songstructuur, waarbij het subtiele drumwerk van Porcupine Treedrummer Gavin Harrison opvalt. Afsluiter ‘The Light Of Day’ neigt soms naar new age gefröbel, maar wordt wederom gered door de stem van Jakszyk.

Na 45 minuten van de wereld te zijn geweest ben je blij weer veilig op aarde te landen. Er wordt natuurlijk subliem gemusiceerd, maar omdat alles toch wat op elkaar lijkt en het album heel veel tijd vraagt is dit echt iets voor de doorbijter. Verder staat op de bijgeleverde dvd het album in surround en staan er ook nog vijf wat overbodige remixes en een clip van het titelnummer op de plaat.

Eerdere recensies van King Crimson:
- 21-12-2008: Happy with what you have to be Happy with / Level Five;
- 15-12-2008: EleKtriK.