RECENSIE: Kempi - Het Testament van Zanian Adamus

Kempi – Het testament van Zanian Adamus
2011-06-17 Het moet voor de fans van Kempi even schrikken geweest zijn om de laatste single van de rapper in DWDD te horen. De MC had voor zijn nieuwste nummer ‘Diana’ de hulp van troubadour Lucky Fonz III ingeroepen. Een nummer dat meer doet denken aan Herman van Veen dan aan hiphop. Het liedje heeft, met haar vrolijke deuntje, alles in zich om dé zomerhit van 2011 te worden. Daarnaast kon 2Pac met Elton John samenwerken, dus waarom Lucky Fonz III hier niet met Kempi?

Qua thema moet Het Testament Van Zanian Adamus verdergaan waar voorganger Du Zoon ophield. Het is vooral opvallend hoeveel de rapper gegroeid is. De onderwerpen zijn serieuzer en zijn raps zijn fantastisch getimed.

Eerder liet de Eindhovenaar al bijbelteksten op zijn gezicht tatoeëren, het is nu nog duidelijker dat het geloof een grote plek in zijn leven inneemt. Niet alleen de albumtitel vormt een verwijzing naar de Bijbel, ook tekstueel komen zijn geloofsproblemen naar voren. Hoogtepunt is hierbij het groots opgezette ‘Dagen Van De Bijbel II’. In het nummer rapt Kempi geloofwaardig over zijn geloof en wordt hij in het refrein opgevuld door een Latijns kerkkoor en orgel.

Daarnaast is er ook veel ruimte voor Kempi zijn liefdesverdriet. ‘Postduif’ is een lichtelijk clichématig nummer, waarin Kempi rapt en zingt dat hij in een brief excuses aan zijn grote liefde aanbiedt. Samen met Damaru vraagt de rapper op ‘Zo Alleen’ aan zijn vriendin of zij terug wil komen. Deze slijmerige nummers vormen de kleine dieptepunten op een verder ijzersterk album.

Het sterkst komt de Eindhovenaar tot zijn recht op de Lil’Wayne nummers. ‘Down’ lijkt zo een exacte kopie van Lil’Wayne zijn ‘Playing With Fire’. Met veel energie schreeuwt Kempi tegen de jankende gitaren in. Een combo waarbij de energie van je luidsprekers afspettert. Afsluiter ‘Not Human’ doet dan sterk denken aan ‘A Milli’. Op het opzwepende ritme met schreeuwerige beat en gillende sirene rappen Kempi en Keizer in volle vaart de longen uit hun lijf.

Op Het Testament Van Zanian Adamus laat Kempi horen recentelijk alleen maar gegroeid te zijn als artiest. De nummers klinken allemaal wat serieuzer en de rapper toont aan dat zijn imago als gangstarapper moeilijk te rijmen is met zijn muzikale kwaliteiten. Kempi klinkt gewoon sterker dan ooit, beter getimed dan ooit en toont met dit album definitief aan een blijvertje te zijn.

Eerdere recensies van Kempi:
- 13-10-2008: Du Zoon.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Kempi Label:TopNotch