RECENSIE: Handsome Furs - Sound Kapital

Handsome Furs
2011-07-18 Het is een gewaagde stap: de cover van je album voorzien van een naakte vrouw. Zeker als de dame in kwestie ook nog eens iets van onderaf gefotografeerd is. Wat niet wil zeggen dat we het over een platte naaktfoto hebben, want het minimale licht en de industriële omgeving zorgen voor een foto die je zo in een museum tegen zou kunnen komen. Fascinerend. Minstens net zo fascinerend is de rest van het artwork bij het derde album van Handsome Furs, Sound Kapital.

Bij het vorige album van Handsome Furs, Face Control (2009) nam Dan Boeckner (frontman van Wolf Parade) met zijn echtgenote Alexei Perry, Rusland als inspiratie. Voor het nieuwe album haalde het duo de inspiratie uit Azië, Myanmar wel te verstaan. Ze toerden daar met een plaatselijke band en brachten de situatie in beeld. Dat de situatie, ondanks de zomerse foto's bij een groot waterpark, kil en industrieel is, blijkt wel uit het artwork. Het past prima bij de Westerse electropop van Sound Kapital, waarop de gitaren bijna volledig plaatsgemaakt hebben voor catchy synthesizerpartijen, strakke beats en de industriële electrosound van de `80s. Denk daarbij aan hoe The Cure, Nine Inch Nails en Depeche Mode in de `80s klonken.

Je zou denken dat je met deze mix van ingrediënten uitsluitend duistere albums kunt maken. Handsome Furs bewijst met Sound Kapital het tegendeel, want een groot deel van het album is ronduit zomers en vrolijk te noemen. Luister maar naar 'Memories Of The Future', waarin met een flinke dosis ironie teksten als “Nostalgia never meant much to me” voorbij komen. De heldere synthesizerklanken doen de rest. Op opener 'When I Get Back' wordt ook meteen duidelijk dat de liedjes ook nog eens bijzonder dansbaar zijn.

Toch is er wel degelijk plaats voor een serieuze (onder)toon. Het uptempo 'Damage' start met een geluidsfragment van een Aziatische spreker en hoewel hij voor de meeste niet-Aziaten niet te verstaan zal zijn, is aan de toon te horen dat het de spreker menens is. Net als de marcherende drums in 'Serve The People', die prima passen bij de teksten over de problemen en gebruiken in Myanmar.

Handsome Furs wilde een album maken zonder gitaren. Toch is er zo her en der nog wel een vleugje gitaar te horen. Op 'Damage' en het noisy 'Cheap Music' zijn de gitaren met een dikke laag effecten ondergeschikt gemaakt aan de eindmix. Ondanks die ondergeschikte rol bewijst het instrument toch zijn waarde.

Sound Kapital is met zijn nostalgische invloeden natuurlijk nauwelijks vernieuwend te noemen. Toch weet Handsome Furs een album af te leveren wat het beluisteren waard is. Handsome Furs is in ieder geval niet meer zomaar het hobbyproject van Dan Boeckler.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Handsome Furs Label:Subpop
Dear Reader – Idealistic Animals

Dear Reader - Idealistic Animals Idealistic Animals is het derde album van het oorspronkelijk in Zuid Afrika...