RECENSIE: Joe Henry - Reverie

Joe Henry – Reverie
2011-10-21 Joe Henry schrijft liedjes, zingt, speelt gitaar en produceert. Hij is als producer betrokken geweest bij onder anderen Allen Toussaint, Elvis Costello en Solomon Burke (waarmee hij een Grammy won). Ook schrijft hij liedjes met en voor andere artiesten zoals Madonna en Madeleine Peyroux. Een zeer getalenteerd man dus, zo bewijst ook zijn nieuwste plaat Reverie.

Reverie is een akoestische plaat met contrabas, piano, akoestisch gitaar en drums. Je zou de stijl van de plaat jazz en blues kunnen noemen, maar dan wel van het type jazz en blues van Tom Waits: niet te netjes en niet te gepolijst. De muzikanten op de plaat hebben allemaal hun sporen verdient in de muziek. Het drumwerk is magistraal gedaan door Jay Bellarose, het duistere pianowerk door Keefus Ciancia, de contrabas door David Piltch en op akoestisch gitaar Marc Ribot. Als je zo druk bent in de muziek als Joe Henry, dan heb je natuurlijk je eigen studio in huis. Dit album is dan ook in enkele dagen opgenomen in de studio in de kelder van familie Henry. Tijdens het luisteren van de plaat is duidelijk te horen dat de heren af en toe de ramen even open hadden tijdens het spelen, zodat je soms vogels en hier en daar wat andere beesten en omgevingsgeluiden hoort.

Vanaf albumopener ‘Heaven’s Escape’ tot aan het prachtige laatste nummer ‘The World And All I Know’ is het een boeiende plaat. Bijzonder geschikt voor laat op de avond met rustige jazznummers, maar ook met slepende blues als ‘Sticks & Stones’.
Het album is een mooi geheel, maar toch afwisselend: het ene nummer is meer gitaar georiënteerd zoals ‘Odetta’, terwijl het nummer ‘Strung‘ weer een duidelijk piano nummer is. Hoogtepunten van de plaat zijn het nummer ‘Tomorrow Is October’ vanwege de mooie sfeer die het nummer heeft en het prachtige gitaarwerk, maar ook ‘Deathbed Version’ is een prachtig lied door de pakkende melodie, slide gitaar en minimale, maar stuwende drumwerk. Om te voorkomen dat alle nummers hier de revue passeren kan geconcludeerd worden dat er geen zwak nummer op Reverie staat. Buiten de prachtige composities en de prettige stem van Joe Henry mag drummer Jay Bellarose een eervolle vermelding hebben. Zijn drumwerk is buitengewoon indrukwekkend!

Reverie bevat 14 nummers en duurt meer dan een uur. Het is een plaat die wel meerdere luisterbeurten nodig heeft, maar als deze eenmaal ‘is geland’ dan is het genieten en weet je dat je naar een heel bijzondere plaat luistert.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Joe Henry Label:Anti / Epitaph

One Morning Left - The Bree-TeenzWe hadden nooit gedacht dat er een dag zou komen dat we ons positief zouden...

Marketa Irglova – Anar