RECENSIE: Mr. Polska - Waardevolle Gezelligheid

Cover Mr. Polska - Waardevolle Gezelligheid
2012-03-15 Het meldpunt Midden- en Oost-Europeanen van de PVV is de laatste tijd volop in het nieuws geweest. Hierdoor kon ook de tegenreactie, het “Meldpunt Waardevolle Gezelligheid”, van Dominik Wlodimierz Groot ofwel Mr. Polska op flink wat media aandacht rekenen. Polen staan niet alleen bekend om hun stevige alcohol inname, het is ook een hardwerkend volk en die beide eigenschappen gelden dan ook voor de Nederlands-Poolse rapper. Na zijn State Award voor Rookie of the Year 2010 twitterde hij zichzelf in 2011 naar de TMF Awards, werd hij Pool van het jaar, verkreeg hij een plek op Homegrown 2011, wist hij samen met de groep Nouveau Riche maar liefst drie State Awards in de wacht te slepen en bracht hij ook nog eens zijn EP De Boswachter uit. Dit alles heeft tot gevolg dat Mr. Polska nu dus ontzettend hip en happening is.

Gelukkig heeft Mr. Polska in zijn drukke leven nog tijd weten te maken voor zijn eerste echte solo album. En net als al zijn voorgaande werk is dit album voltooid met dezelfde drijvende kracht achter de knoppen: Boaz van de Beatz. Voor degenen die Alziend Oor van Nouveau Riche al geluisterd hebben is wel duidelijk wat er dan te verwachten valt; voor de overige mensen kan ik de muziek het beste omschrijven als hiphopbeats met invloeden uit zowel de popmuziek als de elektronica, dubstep en zelfs gabber. De teksten van de rapper zijn positief, leef elke dag alsof het je verjaardag is en deel drank met je vrienden. Zonder twijfel zullen de popsongs ‘1 Miljoen Vrienden’ en ‘Soldaatje’ voor uitverkochte zalen en feestende mensen gaan zorgen. Terecht, want samen met zijn producer weet Mr. Polska de meest waanzinnige nummers te creëren. De Pool staat voor drank, gezelligheid en feest, maar weet daarnaast ook erg te genieten van de natuur. In Polen ging hij als kind regelmatig jagen en vissen en soms kan hij tussen de drukte door de rust die hiervoor nodig is ook uitstralen op zijn cd. Dit maakt dat er op het album binnen de overwegend oppervlakkige feestnummers toch nog wat diepte kan ontstaan. De nummers ‘Onzekere Glimlach’ en ‘Beetje Denken’ geven bijvoorbeeld aan dat de rapper ook beseft dat het leven niet alleen uit drank, vrouwen en drugs bestaat. Voor de momenten dat dit wel het geval is ben ik in ieder geval enorm blij met zijn album en zeker ook een van de bonustracks ‘Allermooiste Feestje’.

Waardevolle Gezelligheid is naast een hip feestalbum toch een ontzettend evenwichtig album geworden. Mr. Polska richt hiermee de schijnwerpers niet alleen op zichzelf, maar zeker ook op het label Nouveau Riche en producer Boaz van de Beatz. Mijn verwachting is daardoor dat meer mensen zich gaan storten op deze mix van hiphop, dubstep en gabber. Dit is namelijk echt clubvoer!
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Mr. Polska Label:Nouveau Riche
Cover Blood Red Shoes - In Time To Voices

Blood Red Shoes - In Time To Voices` In Time To Voices is niet zomaar Blood Red Shoes ' lachende derde. Nog...