RECENSIE: Nevada Drive - High Resolution Blues

Cover Nevada Drive - High Resolution Blues
2012-06-13 Waar ik op zijn tijd van houd zijn bandjes die een sfeer oproepen. Eentje van verlaten zandvlaktes, rokerige kroegen, eenzame loners achter goedkope glazen whiskey, sigarenrook, zich voortbewegend in oude Chevy Roadsters en zonder vaste woon- of verblijfplaats. Dat zijn beelden die je voor je ziet bij het beluisteren van deze nieuwe cd van Rene Ahoud en Christine Oele, oftewel Nevada Drive. Gewoon uit Nederland, maar je gaat bijna denken dat het geen toeval is dat de release van hun tweede album en de verfilming van Kerouacs On The Road samenvallen.

Dat is de sfeer die High Resolution Blues oproept namelijk. Vergeet dat foeilelijke hoesontwerp en duik in die muziek: ‘Open Your Mouth’ doet je meteen denken aan de hoogtijdagen van Calexico. En wat een on-ge-loof-lijk (ja, die streepjes tussen de lettergrepen zijn nodig) fijne stem heeft Ahoud. ‘Oh Daddy’ is een geestoproepende ballade die je over dorre woestijnvlakten laat zweven. Het titelnummer drijft tegen alle verwachting in op een staccato en aanstekelijk akoestisch ritme, ingevuld met lieflijke pianoriedels en hammondsound. Een nummer dat pakweg zo in een film als The Proposition had gekund. En dat zijn dan gewoon een man en vrouw uit Nederland, die dergelijke liedjes uit hun mouw schudden alsof het ze geen enkele moeite kost.

Maar wat naast songstructuur, instrumentgebruik en verdere muzikale invulling dit album gewoon zo, eh, lékker maakt, zijn de stemmen van Ahoud en Oele. Vooral als ze samen zingen. En dan vergeef je het duo al snel dat een mindere song als ‘Rage On’ ook op High Resolution Blues staat. Vooral als ze je daarna nog even trakteren op songs als ‘Pray’ en het jazzy ‘Morning Sunshine’.

Laat deze plaat maar lekker bezinken tijdens lange autoritten. Gewoon kalmpjes in de lade schuiven, van begin tot het eind op laten staan, die plaat laten schuren in je hersenpan en wedden dat je minstens drie kwartier eerder op je bestemming aankomt?
Recensent:Jasper van Harskamp Artiest:Nevada Drive Label:Eigen Beheer
Cover Want Want - Niet Huilen

Want Want - Niet HuilenOp 6 februari jl. werd uw recensent plotseling getroffen door een intens...