RECENSIE: Etienne De Crecy - My Contribution to the Global Warming

Cover Etienne De Crecy - My Contribution to the Global Warming
2012-07-05 Je moet toch al wel heel wat werk op je naam hebben staan wil je met een verzamelbox kunnen komen. Een van de Godfather van de Franse Dance en Techno, de man die zijn carrière startte naast wereldberoemde acts als AIR, Daft Punk, Bob Sinclair en Cassius, Étienne De Crécy is een duidelijk voorbeeld van iemand van wie een oeuvrebox gemaakt kan worden. Deze man kan bogen op zeker 20 jaar dancehistorie en daar zitten de nodige pareltjes tussen. Dit heeft dan ook tot gevolg dat de box My Contribution To The Global Warming bestaat uit maarliefst vijf cd’s en eventueel voor de liefhebbers zelfs uit zes platen. Voor wat betreft de cd’s is de indeling heel duidelijk. Er is een Best of cd, twee cd’s met remixen die De Crécy gemaakt heeft van materiaal van anderen en dan resteren er nog twee cd’s met materiaal wat voorheen nooit uitgebracht is. Voor de kenner zijn er dus minimaal twee cd’s met nieuw materiaal en voor de mensen die pas net kennis maken met zijn werk wordt er een fantastisch en compleet overzicht gegeven van het oeuvre van de man die in grote mate verantwoordelijk is voor het geluid van de huidige Franse elektronische muziek.

Étienne De Crécy maakt nummers voor een zwoele dansavond buiten en weet echt een Franse disco sfeer neer te zetten. Het startpunt van de box is uiteraard de cd “Essentials”. Deze cd bevat logischerwijs een dwarsdoorsnede van de beste nummers die door de Fransman gemaakt zijn. In het verleden bracht hij slechts 4 albums uit, de albums Super Discount, Tempovision, Tempovision Remixes en Super Discount 2. Zijn debuut Super Discount wordt door velen gezien als het begin van de stroming Franse House: House met een duidelijke invloed van disco en zeker ook funk. Zijn grootste succes haalde Étienne De Crécy in 2004 met Super Discount 2, het vervolg op het debuutalbum van 8 jaar daarvoor. Op dit album stond de bekende clubhit ‘Someone like You’ in een instrumentale versie. Naast dit nummer is het nummer ‘Am I Wrong’ toch ook wel een schoolvoorbeeld van de Franse House te noemen.

De remixen gaan terug tot 1995, hij bewerkte onder andere de muziek van AIR, DJ Mehdi, Kraftwerk en Moby. Deze nummers zijn wellicht al wel wat bekend, dus de grote hamvraag betreft de kwaliteit van de Unreleased tracks. Voor wat betreft deze nummers gaat de box zelfs terug in de tijd tot 1992. ‘Rising Soul’ zou niet misstaan op een cd van Air en is toch wel een van de betere nummers op de 2e cd met unreleased tracks. Wat had deze man trouwens een fantastische hoeveelheid en kwaliteit aan nummers op de plank liggen. De gemiddelde artiest mag blij zijn ooit een nummer te maken met de kwaliteit van de nummers die Étienne De Crécy nooit uitbracht.

Opvallend is dat de scheidslijn tussen de twee cd’s van zowel de Remixes als de Unreleased tracks ligt in het jaar 2005. Dat roept vragen op en daarmee komen we bij de enige mits die aangetekend kan worden bij deze box: het ontbreken van een goed begeleidend schrijven. De box van een man die zo’n bepalende invloed heeft gehad op de muziek binnen zijn land, maar eigenlijk ook binnen Europa en zelfs wereldwijd mag toch wel vergezeld gaan van een uitgebreid boekwerk. De reden van het verschijnen van de box, motivering van de keuzes en achtergronden; deze box smeekt er om. Als overzicht is het desondanks een fantastisch geheel geworden. Door de remixen is er veel variatie en overall is de slordige zes uur muziek in zijn geheel naast een geweldig overzicht een lekker dansbare verzamelaar geworden die schreeuwt om een feestje!
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Etienne De Crecy Label:Different Records/Rough Trade
Cover Lower Dens - Nootropics

Lower Dens - NootropicsAls Pitchfork het geweten van de muziek is, dan heeft Lower Dens al een...