RECENSIE: Fiona Apple - The Idler Wheel Is Wiser Than The Driver...

The Idler Wheel
2012-08-07 Fiona Apple debuteerde in 1996 met het veel geprezen album Tidal. Het leverde haar linea recta een plaats op tussen gerenommeerde collega singer/songwriters. Onder andere een moeilijke jeugd zorgde ervoor dat ze zich ontpopte tot een songwriter met veel gevoel voor onderhuidse spanning en dramatiek. Veel van haar songs hebben een pijnlijk en persoonlijk randje. Songs waarin veel jonge vrouwen zich herkennen. Dit gecombineerd met haar volstrekt unieke geluid en grote muzikaliteit zorgde ervoor dat ze miljoenen platen verkocht over de hele wereld.

Op zijn zachtst gezegd is Fiona niet heel productief geweest de laatste jaren. Sinds vorig album Extraordinary Machine en haar huidige werk ligt een periode van maar liefst zeven jaar. Het album werd voorafgegaan door de single ‘Every Single Night’, een origineel en spannend nummer dat fans en critici deed opveren. Een maand later verscheen The Idler Wheel…, haar vierde album en het tweede van Fiona dat een compleet gedicht als titel heeft (When the Pawn… uit 1999 ging dit album wat dat betreft voor.) Charley Drayton tekende voor de productie en zorgde samen met Apple voor een spannende, naakte productie met veel ruimte voor dissonantie.

Fiona Apple zingt met haar unieke stem over bijna onmogelijke combinaties van tonen en slaagt er desondanks in om toch met memorabele zanglijnen te komen. Beste voorbeeld hiervan is ‘Left Alone’, tevens het eerste nummer dat Apple schreef voor dit album. Dat nummer combineert invloeden uit de jazz en modern klassiek tot een speels en moeilijk nummer. Voor de gevorderde luisteraar zeg maar.

Hier en daar klinkt Apple toch ook wat meer toegankelijk, zoals op het sterke ‘Valentine’. Het gebruik van percussie op gepaste momenten zorgt voor een mooie spanningsboog. Zo springt ‘Periphery’ er wat betreft de productie uit. Luister er maar eens naar met koptelefoon en je zult qua sound een hoop mooie vondsten horen. Fiona Apple slaagt er wederom in om met een geslaagd album te komen en haar plaats tussen de grote songwriters terug te winnen.

Tip: de limited edition (inclusief dvd) is erg fraai vormgegeven en, met een compleet boekwerk met schetsen en teksten van Fiona’s hand, een must voor de fan!
Recensent:Etan Huijs Artiest:Fiona Apple Label:Sony Music Entertainment
Cover Rozi Plain - Joimed Sometimes Unjoined