RECENSIE: Darrell Scott - Long Ride Home

Cover Darrell Scott - Long Ride Home
2012-09-18 Naast songwriter en zanger is Darrell Scott vooral ook multi-instrumentalist. Hij speelt banjo, mandoline, gitaar, pedal steel, piano en vast nog vele andere instrumenten. Hij is een veelgevraagd sessiemuzikant in Nashville en toerde met verschillende grote artiesten de wereld rond. De liedjes die Darrell Scott zelf schrijft zijn ook van grote klasse en met regelmaat worden zijn liedjes door andere artiesten opgenomen zoals Dixie Chicks, Brad Paisley en Faith Hill. Zelf zingt hij zijn liedjes echter het beste en dat bewijst hij maar weer op zijn meest recente album Long Ride Home.

Long Ride Home is een eerbetoon van Darrell Scott aan zijn jeugd en de prominente rol van muziek daarin. Hij heeft het album opgedragen aan zijn moeder die in het jaar voorafgaand aan de opnames overleed. Zijn vader Wayne Scott, ook een singer-songwriter, speelt en zingt mee op dit album en samen zingen ze een nummer dat hij op zestienjarige leeftijd met zijn vader samen schreef. Een bijzonder gegeven, temeer omdat zijn vader enige tijd na de release van deze plaat overleed.

Waar op voorgaande albums het virtuoze gitaarspel van Darrell Scott de basis van de liedjes was is dat op deze plaat anders. De blinde sessiemuzikant Hargus ‘Pig’ Robbins is met zijn pianospel de spil van het geheel, waardoor het allemaal wel wat anders klinkt. Uiteraard is het gitaarspel van Scott nog volop aanwezig. Het album is volledig bij Darrell Scott thuis opgenomen met een band van vier man, aangevuld met allerlei muziekvrienden als Rodney Crowell, Guy Clark en Tim o’Brien.

‘It Must Be Sunday’ is de prachtige albumopener, waar we Scott op zijn best horen: een mooie ballade met een goede melodie en heerlijke zangpartij. ‘Hopkinsville’ toont vervolgens meteen de swingende kant van de plaat en een opvallende country-sound die je in eerdere platen van Scott niet hoorde. De eerste twee nummers zijn een goede graadmeter voor het album: mooie rustige nummers afgewisseld met lekkere swingende liedjes.Allemaal iets meer country dan we van hem gewend zijn. Dit is dan ook een eerbetoon aan de muziek die hij in zijn jeugd hoorde.

Het niveau ligt, zoals altijd, hoog bij Darrell Scott en zijn collega-muzikanten. Zijn zangpartijen zijn fenomenaal en hij laat het klinken alsof het met het grootste gemak gaat. De liedjes zelf zijn ook van hoge kwaliteit, ondanks dat hij sommige al op jonge leeftijd schreef. Hoogtepunten zijn verder ‘Someday’, ‘You’re Everything I Wanted Love To Be’ en ‘You’ll Be With Me All The Way’: rustige en sfeervolle nummers van ongekende schoonheid. Ook het uptempo en dansbare ‘Pay Lake’ of het meer slepende en bluesy ‘Still Got A Ways To Go’ zijn top.

Darrell Scott is een geweldig zanger en liedjesschrijver en zijn platen zijn allemaal de moeite waard. is misschien niet zijn beste plaat, maar desondanks wel van hoge klasse. Als je meer bewijs wil van zijn kunnen, bekijk dan eens het filmpje van Darrell Scott waarin hij het nummer ‘American Tune’ van Paul Simon speelt: van grote klasse! Enige punt van kritiek op Long Ride Home is de hoofdrol voor de piano: dat had wat minder gemogen.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Darrell Scott Label:Rough Trade Distribution
Cover Fozzy - Sin And Bones

Fozzy - Sin And BonesHet Amerikaanse Fozzy is in Europa maar matig bekend, maar doet het in het...