RECENSIE: Rolf de Band - De Billen Van Mijn Buurvrouw

Cover Rolf de Band - De Billen Van Mijn Buurvrouw
2012-09-26 We komen bij Festivalinfo geregeld vreemde of opvallende titels tegen. Met de nieuwe EP van de 8-koppige ska/reggaeband Rolf De Band hebben we er weer zo één op ons bureau liggen. De Billen Van De Buurvrouw. Welnu, ik weet niet hoe de billen van jouw buurvrouw er uit zien, maar over de billen van mijn buurvrouw zou ik niet zo snel een liedje schrijven. Laat staan een EP naar vernoemen. Maar goed laten we er vanuit gaan dat deze Amsterdammers er betere buurvrouwen op na houden.

Sinds 2003 kweken de heren van Rolf De Band bekendheid met hun catchy Nederlandstalige nummers en live-shows. De nadruk ligt op zomerse, dansbare liedjes die ondersteund worden door fijne blazermelodieën. De titeltrack trapt de EP af, maar wat er nu precies zo bijzonder is aan de billen van Rolf`s buurvrouw, komen we helaas niet echt te weten. De sound geeft een lekker lentegevoel, maar verder zegt het niet zoveel.

De band werkte voor de EP op twee tracks samen met rapper Akwasi Ansah van Zwart Licht. Op de relaxte reggae van ‘Dan Niet’ en het opgewekte ska hoogtepunt ‘Voor Zolang Als Het Duurt’, dat wat aan Doe Maar doet denken, is hij een welkome toevoeging aan de band. Het geeft de band net even wat extra`s, want ondanks de vrolijke klanken en de sterke blazerssectie is het verder niet al te verrassend. Maar dat blijft een probleem van het genre. Wat wel opvalt is de speelse eenvoud van de teksten. ”Als het leven geen zin heeft, dan máákt het maar zin” uit ‘De Tijd Is Een Teef’ is er zo één. Simpel, maar wel een optimistische kijk op de zaak. Ook in de single ‘Voor Zolang Als Het Duurt’ zit zo`n mooie simpele visie: ”Voor zolang als het duurt wil ik met je dansen, straks zijn we te oud. Nou dan doen we toch iets anders”.

Zoals gezegd blinkt de De Billen Van Mijn Buurvrouw niet uit in originaliteit, maar zo hier en daar laat het wel horen wat een leuke band Rolf De Band is. Dus als je in de komende donkere maanden even behoefte hebt aan een lentegevoel of gewoon zin hebt in een feestje, klop dan gerust even aan bij Rolf en zijn buurvrouw.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Rolf de Band Label:Eigen Beheer
Cover Serengeti - C.A.R.

Serengeti - C.A.R.Anticon is een muzieklabel uit Los Angeles wat voornamelijk Alternatieve...