RECENSIE: Marco Roelofs - Kaal: Backstage In Een Rockleven

Cover Marco Roelofs - Kaal: Backstage In Een Rockleven
2012-10-13 Op 22 september ’12 gaf de band Heideroosjes zijn laatste concert in Nederland. Marco Roelofs was van 1989 tot 2012 frontman van deze Limburgse punkband. In die periode heeft hij veel meegemaakt en bereikt, maar ondertussen vergat hij zelf één ding: volwassen worden. In zijn biografie KAAL, Backstage in een rockleven beschrijft hij deze periode en de gevolgen van zijn keuze om artiest te worden voor hemzelf.

Die gevolgen weten zich te omschrijven als een zeer late puberteit of een dertigerdilemma. Tegen deze achtergrond wordt vervolgens uitgelegd hoe Heideroosjes is ontstaan, en dat Roelofs altijd de drijvende kracht achter deze band is geweest omdat hij al heel jong de ambitie had beroemd te worden met zijn band. En beroemd is hij uiteindelijk geworden. Hij scoorde met zijn band enkele hits, iets wat hem weer niet in dank werd afgenomen door de punk puristen, die Heideroosjes daarmee als commercieel en dus fout bestempelden. Dat ze daarbij even vergaten dat Heideroosjes al jaren de prijs van hun cd’s kunstmatig laag hield, maar ook dat ze optrad op de meest obscure plekken, van het net uiteengevallen Joegoslavië, de townships in Zuid-Afrika, kraakpanden in Duitsland tot Japan aan toe, werd door deze groep gemakshalve even vergeten.

De band moest daardoor altijd voor zijn bestaan knokken en Roelofs stond voorop. De andere bandleden krijgen een gezin en gaan andere prioriteiten stellen. Het rouwproces, de gedwongen loslating van de band, ZIJN band, en het niet kunnen accepteren dat er een nieuwe fase aanbreekt zorgen voor een gigantische depressie. Hij voelt zich kaal en in de steek gelaten. Dit eindigt uiteindelijk met Marco Roelofs, zanger uit een punkband, bij een psychiater op de bank. De laatste plek waar je iemand van zijn kaliber ooit zou verwachten. Met enige schroom, maar zonder de waarheid te verbloemen vertelt Roelofs over wat er allemaal in hem omgaat. De band valt uit elkaar, hij verwacht niet ooit nog een leukere periode mee te maken en start een destructieve periode van excessief drank- en drugsgebruik. Terwijl zijn leeftijdsgenoten en vrienden huizen kopen en kinderen krijgen slaapt hij in kraakpanden en bezoekt hij obscure housefeesten op zoek naar zichzelf, maar vooral ook verdoving. Tot de laatste beschreven sessie waarin de psychiater aangeeft dat je soms door de modder moet kruipen om aan de overkant te komen en Roelofs beseft dat het iets is wat tijd kost, tijd die hij er dan ook maar voor moet nemen.

Roelofs is naast zanger ook journalist en presenteert jaarlijks Pinkpop. Uit Kaal blijkt vervolgens dat hij niet alleen over presentatie talent beschikt, maar ook nog eens een begenadigd schrijver is.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Marco Roelofs Label:Uitgeverij Thomas Rap
Cover LCMDF - Mental Health

LCMDF - Mental HealthLuscious Coconut Milky Double Fudge, kortweg LCMDF heette vroeger Le Corps...