RECENSIE: Valley Of Love - Another Christmas Album

Cover Valley Of Love - Another Christmas Album
2012-12-10 Ideeën beginnen vaak als grap. Bij het kerstalbum van Valley Of Love is het niet anders. Gil Mortio is als lid van Joy As A Toy een bekende verschijning in de Brusselse muziekscene. Hij wist een grote berg bevriende Brusselse muzikanten te mobiliseren voor zijn kerstproject. Het idee dat de overbekende, uitgekauwde kerstmuziek inmiddels wel aan verversing toe is, zorgt bij grote en minder grote artiesten steeds vaker voor creatieve pogingen om het genre nieuw leven in te blazen. Commercieel of underground, ze proberen het allemaal en de ene poging is beter dan de andere.

Another Christmas Album, de titel zegt het al. Alsof we er niet genoeg hebben? Daarmee doen we het resultaat wel tekort. Hoewel songs als ‘Oh Holy Christmas’, dat door vele samples bijna een hoorspel is, het korte ‘Méchant Noël’ en het macabere ‘Santa Died For You’ wellicht wat te alternatief zijn, staat er ook een aantal pareltjes op het album die bij een groter publiek in de smaak zullen vallen. Valley Of Love weet in deze songs met harmonieuze vocalen en fraaie melodieën een warm kerstgevoel te creëren.

Opener ‘The Winter Song’ bijvoorbeeld. De harmonieuze vocalen van Gil Mortio en François Vaiana, de deinende baslijn en drums, en de langgerekte orgelklanken doen je denken aan The Beach Boys. Ook ‘The Ho Ho Ho Song’ verdient extra aandacht. De feel van `60s soul in de stijl van bijvoorbeeld Ben E. King (o.a. ‘Stand By Me’, waarvan drummer van dienst, Jens Bouttery met acteurscollectief Wunderbaum nog een lekker vuige bewerking maakte) doet je verlangen naar de tijd dat kerst nog niet zo overdreven commercieel was. Daar sluiten lome, fraaie tracks als ’Valley Of Love’, ‘My Boy Got His Gun’ en ‘Let The Xmas Get Into Your Heart’ moeiteloos bij aan. Al kent laatstgenoemde een bijzonder jolige omslag als de track in een dixieland stijl verandert.

Verfrissend is ‘Santa`s Panties’. De luisteraar blijft verschoond van kerstcliché`s, of het moeten de subtiele belletjes zijn. Door het ritme van handclaps, de fuzzy gitaar en het spooky refreintje hoef je niet eens echt van kerst te houden om het te kunnen waarderen. Als contrast sluit het album op passende wijze af met ‘Silent Night’. Maar natuurlijk wel in een aangepast jasje. De zang is traditioneel, maar het rumbaritme en het enigszins belegen orgeltje geven de klassieker toch weer een andere touch.

Valley Of Love levert Another Christmas Album af. Het is als een collage van alles wat je bij kerstmuziek kan verwachten, maar dan wel met een alternatief randje. En dat randje kan de traditionele kerstmuziek goed gebruiken.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Valley Of Love Label:Cheap Satanism Records
Cover Krema Kawa - En Tu Casa

Krema Kawa - En Tu CasaEn zo ben je lijstaanvoerder van de Spaanse hitlijst. Populaire namen als...