RECENSIE: Sax Gordon - Showtime

Cover Sax Gordon - Showtime
2013-01-28 De stijl van de Amerikaanse saxofonist Sax Gordon grijpt terug op een oeroude traditie. De muzikant speelt krachtige Rhythm & Blues gemixt met verscheidene in blues gewortelde genres. Zijn geluid doet denken aan de underground blues clubs in de begindagen van het genre.

Dit uit zich perfect tijdens ‘Get Into It’. Het nummer heeft een opzwepend drumritme. Daaroverheen soleert Sax Gordon, maar ook een trompetsolo passeert de revue. Tussendoor klinkt de gehele blazerssectie en zweept Gordon vocaal de boel op. Op andere momenten grossiert Sax Gordon met zijn band in de ouderwetse blues. ‘The Way It Is’ vormt daarmee een heerlijke bluesballade. Waar eerst de blazerssectie opzwepend klonk, weten ze nu melancholisch uit de hoek te komen. Een kunstje dat nog beter herhaald wordt tijdens ‘Be Careful What You Wish For’. Het nummer opent reeds met een ietwat melancholisch gevoel, waarin Sax Gordon terugdenkt aan zijn jeugdjaren. Vervolgens ontrolt zich een voortreffelijke bluesballade. Terwijl Sax Gordon een blanke stem heeft, is er een gastartiest die wel gezegend is met het authentieke bluesgeluid toegevoegd aan het nummer.

De Amerikaan Sax Gordon mocht in zijn carrière reeds met velen samenwerken. Namen die uiteenlopen van Matt “Guitar” Murphy tot en met Pinetop Perkins zijn geen onbekenden voor de muzikant. Op zijn derde album Showtime grijpt de saxofoonspeler terug op de klassieke bluesmuziek van deze artiesten. In een aangename afwisseling tussen opzwepende Rhythm & Blues en authentieke ballades weet hij een heerlijk sfeertje te creëren. Dit maakt Showtime tot een degelijke plaat in een oeroude bluestraditie. Hoewel Sax Gordon nergens vernieuwend klinkt of het gevoel van de grote voorbeelden weet te benaderen, swingt de cd voortreffelijk. Bovenal ademt het geheel een zeer grote liefde voor de verschillende variaties van de blues.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Sax Gordon Label:Munich Records
Cover Fullforce - Next Level

Fullforce - Next Level Fullforce is een collectief van metalveteranen die reeds hun strepen...