RECENSIE: Robert Vincent - Life In Easy Steps

Cover Robert Vincent - Life In Easy Steps
2013-03-21 Robert Vincent is een Britse singer-songwriter, die na in verschillende bandjes gezongen te hebben nu eindelijk een debuutalbum heeft opgenomen. Hij wordt (vocaal) vergeleken met Van Morrison en Johnny Cash, maar die vergelijkingen gaan niet helemaal op. Robert Vincent heeft een goede stem, schrijft mooie liedjes en heeft met Life In Easy Steps een prima debuut afgeleverd.

Zijn stem, zijn liedjes en de arrangementen zijn aardig te vergelijken met het werk van de Amerikaanse zanger Greg Trooper. Het is het type muziek waar liefhebbers al kasten vol mee hebben staan: hij brengt niet iets eigens of unieks. Gelukkig kan er van deze muziek nooit genoeg zijn, dus kunnen we met veel genoegen Life In Easy Steps verwelkomen.

Het album begint rustig met ‘Light Of The Stars’, waar ook meteen de kwaliteit van de melodieën te horen is. Akoestisch gitaar, piano, bas en drum en slide gitaar zijn de basisingrediënten. Met ‘Burns (Like Cotton In The Fields)’ vervolgt hij de rustig voortkabbelende sfeer. Die sfeer verandert bij ‘Riot’s Cry’, een nummer dat volledig anders klinkt dan de rest van het album; een uitstapje naar meer ouderwetse rock muziek. Het feit dat dit nummer zo anders klinkt heeft vooral te maken met de zangpartij, want Vincent zingt ineens veel hoger. Het is overigens een goed nummer wat doet denken aan rock uit de 70’s. Na dit uitstapje vervolgt de plaat weer waar het gebleven was: rustige en mooie country liedjes.

Het nummer ‘Life In Easy Steps’ is weer iets meer uptempo dan de rest en heeft een beetje het country ritme dat we kennen van het oude werk van Johnny Cash. Ook ‘The Passage’ heeft zo’n ritme, dat met violen en pedalsteel nog wat meer country voelt. Het nummer ‘Demons’ begint heel klein en wordt steeds steviger. Het wordt prachtig gezongen en eigenlijk is dat ook wel de kracht van Robert Vincent: hij heeft een heel goede en prettige stem. Dit, in combinatie met goed gecomponeerde liedjes, is erg prettig.

Life In Easy Steps is een prima album vol met mooie liedjes. Het is op geen enkele wijze vernieuwend of verassend of misschien zelfs eigentijds te noemen. Op zich wordt er genoeg vernieuwende muziek uitgebracht, dus is dat geen probleem. Dit debuutalbum zal Robert Vincent geen grote successen brengen, maar hij heeft wel een album van hoge kwaliteit en met mooie nummers geleverd.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Robert Vincent Label:Bertus
Cover Mekon - Piece Of Work

Mekon - Piece Of WorkBegin jaren ’80 viel de legendarische band Throbbing Gristle uit elkaar. De...