RECENSIE: Ellie Goulding - Halcyon Days

Goulding
2013-10-04 De imbeciel die bij Universal heeft bedacht dat het een goed idee was om Halcyon opnieuw en aangevuld uit te brengen onder de naam Halcyon Days, moet barbaars gestraft worden. Wat een muziekhater ben je dan. Ongelofelijk.

Ellie Goulding kwam in oktober 2012 op de proppen met Halcyon. Een geweldig album, een must in jaarlijstjes. Mooi, goed geproduceerd, jeugdig, wrang, puur, net niet commercieel, Goulding ten voeten uit. Oftewel, een memorabel werkje. Alleen niet helemaal wat ze verwacht hadden bij de Engelse vestiging van Universal, Polydor. Het album bracht één hitje in de marge op, namelijk ‘Anything Could Happen’, verder niets.

De platenmaatschappij wilde ongetwijfeld meer uit dit eigenzinnige meisje halen en dus kwamen er samenwerkingen. Met Calvin Harris (‘I Need Your Love’) bijvoorbeeld en met DJ Fresh (‘Flashlight’). Dat werden hits en dus was het tijd voor een nieuw album van La Goulding. De hoge heren besloten echter dat om volstrekt onduidelijke redenen – echt, wáárom? – het een goed idee was om een trits nieuwe tracks en singles achter Halcyon te plakken.

Daardoor zit de luisteraar nu met een geweldig album dat vorig jaar is uitgekomen, samen met een hoop bij elkaar gezochte liedjes van erg wisselende kwaliteit. Godzijdank zijn ze bij Universal nog wel zo slim geweest om het origineel goeddeels intact te laten als eerste 12 tracks. Daardoor horen we gelukkig nog dat bijna winterse geluid van Halcyon, dat dankzij nummers als ‘Dead In The Water’ en ‘Explosions’ je werkelijk verdrinkt in verbijstering over hoe mooi het is.

En dan komt het punt waarop ‘I Need Your Love’ tussen twee tracks in is geschoven, net voor de eigenlijke afsluiter ‘Ritual’. Een wandaad. Een doodsteek voor Halcyon. Niet alleen omdat het een matig pop/danceliedje zonder eeuwigheidswaarde is, maar omdat de sfeer direct gesloopt is. Bovendien zijn er verschillende producers aan het werk geweest, waardoor de eenheid ontbreekt.

Gelukkig staan er ook liedjes zonder medewerking (bevlekking) van anderen op dit tweede deel van Halcyon Days. ‘In My City’, ‘You My Everything’ en huidig hitje ‘Burn’ zijn erg goede nummers. Overigens wel stuk voor stuk danshitjes en niet de mooie breekbare liedjes waar Goulding zo goed in is. Gelukkig maakt ‘Hearts Without Chains’ dat gebrek goed, een absoluut hoogte- en lichtpuntje.

‘Without Your Love’ is saai, ‘Goodness Gracious’ is tienermeuk, de cover van Alt-J’s ‘Tesselate’ volstrekt overbodig, net als ‘Lights’ (hit uit 2011): die is ook nog even opgegraven en opnieuw gereleased. Dieptepunten zijn ‘Flashlight’ met DJ Fresh en de verkrachting van ‘Hanging On’ door de al even talentarme rapper Tinie Tempah.

Oftewel, wie wil genieten van Goulding ritselt ergens de hitjes en koopt Halcyon uit 2012. Niet Halcyon Days, want dat is eigenlijk maar een slap aftreksel. Universal heeft van een 5-sterrenalbum een 1,5-sterrenplaat weten te maken. Chapeau.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Ellie Goulding Label:Polydor
Cover The Naked and Famous - In Rolling Waves

The Naked and Famous - In Rolling WavesMet In Rolling Waves presenteert The Naked And Famous de opvolger van hun...