RECENSIE: Sasquatsch - IV

Sasquatch
2013-12-04 Sommige bands hebben simpelweg een naam uitgekozen die perfect past bij wat ze spelen. Want laten we wel wezen; wat zou Sasquatch nou anders kunnen spelen dan stoner? Uitgebracht op gelijkgestemd label Small Stone ploegt Sasquatch zich net als het mythische sneeuwmonster een weg door negen goed uitgebalanceerde songs.

Zoals de albumtitel al weggeeft is IV album nummer vier voor de band die in stonerkringen op handen gedragen wordt. Die fans zullen allesbehalve teleurgesteld worden met deze plaat. In vergelijk met de vorige albums klinkt Sasquatch op dit album een stuk puntiger en is het geluid eerder helder dan gruizig, zonder geweld te doen aan de voor dit genre kenmerkende sound.

Enerzijds blinkt IV uit in heerlijke, puntgave rocksongs zoals opener 'The Message' (hoe lang is het geleden dat Monster Magnet zo'n song geschreven heeft?), 'Sweet Lady' (een met wah wah doordrenkte Sabbath-achtige stamper) of 'Wolves At My Door' (neigt naar classic rock a la Deep Purple of Led Zeppelin); allemaal songs die als gemene deler hebben dat ze ontdaan zijn van overtollig vet en lekker to the point zijn.

Anderzijds geeft de band toch nog blijk dat de wat langere jams niet helemaal tot het verleden behoren: 'Smoke Signal' verdient ook niet anders want deze song heeft zo'n ultravette riff als basis dat het de speelduur rechtvaardigt. 'Drawing Flies' doet hier weinig voor onder; wat een dreunende mokerslag is dit waar enkel in de coupletten even ademrust wordt gegund.
Het enige wat je Sasquatch zou kunnen verwijten is dat het album keurig binnen de stonerlijntjes kleurt en geen enkele moeite doet daar vanaf te wijken. Maar ach; daar zullen de liefhebbers maling aan hebben want die verwachten niet anders. Daar komt nog bij dat de songs zonder uitzondering van uitstekende kwaliteit zijn en de productie bijzonder krachtig. Prima album derhalve.
Recensent:Mark Michels Artiest:Sasquatsch Label:Smallstone Records
Cover Hydrus - Nodes

Hydrus - NodesHet kleine Nederlandse label Narrominded blijft dapper opboksen tegen de...