RECENSIE: Otis - Otis Christ Superstar

OTIS
2014-05-01 Zelden kon je aan een album zo goed horen dat een band live niets van een pand heel laat als op deze nieuwe schijf van het Brabantse Otis. De derde schijf van de mannen, genaamd Otis Christ Superstar, is een meer dan duidelijk visitekaartje van een vijftal dat er min of meer voor leeft om live te spelen.

Dat is een heel sterk punt, maar tegelijk één van de twee zwaktes van deze nieuwe plaat. Want de energie die door de tracks van de heren giert, komt op cd niet tot volledige wasdom. Het ragt wel, maar het beukt niet. Dat is deels het lot dat de noiserock van de mannen nu eenmaal is beschoren, maar het heeft ook wat van doen met de productie. Er zit namelijk geen diepte in de tracks, waardoor ze iets aan macht inboeten. Bovendien zijn bepaalde elementen opvallend ver naar achteren gemixt, of juist meer naar voren. Daardoor valt het geheel ietwat uiteen.

De tweede zwakte is de schreeuwerige zang van Mario van Meer, die naar verloop van tijd wel mooi geweest is. Een heel klein beetje variatie had gemogen en was misschien zelfs broodnodig geweest. Maar buiten de spoken word-interlude in 'No One Is Going To Take Of You' is het brullen alom. Dat doen wel meer bands, niets mis mee an sich, maar Van Meer heeft een stem die net een tikje storend wordt.

Afgezien van die twee punten is Otis Christ Superstar een topplaat. De songs zijn muzikaal afwisselend en meanderen tussen de punk, metal en garagerock. Tempowisselingen, gruwelijke riffs, heerlijke solo's, je krijgt het allemaal en het is wat je wilt. Hoogtepunt is het inventief opgebouwde en met energie doorspekte 'Born On A Bed Of Nails', dat zich juist onderscheidt doordat er soms wat gas wordt teruggenomen.

Maar nogmaals, dit album is eigenlijk een flyer. Deze mannen wil je horen, maar dan het liefst als ze op het podium staan en de spetters speeksel en bier je om de oren vliegen. Dit is een liveband pur sang en met dat in het achterhoofd is Otis Christ Superstar een verdomd aardig album.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Otis Label:Eigen Beheer
Cover Nux Vomica - Nux Vomica

Nux Vomica - Nux VomicaDe begeleidende persinfo van Nux Vomica is wervend: ”Recommended if you...