RECENSIE: Neil Black & The Healers - Before Daylight

Neil Black
2014-07-03 In de afgelopen twintig jaar zorgde Neal Black voor maar liefst negen albums bij het platenlabel Dixiefrog. Dat deze Texaan, die nu in Frankrijk woont, al zo lang bij het label betrokken is, laat zien dat zowel de samenwerking als de uitkomst daarvan telkens weer iets moois oplevert. In 2014 draaien de levens van Neal Black & The Healers volledig om het nieuwe album Before Daylight. Het onderliggende thema van de plaat is ”in darkness there is hope”. Wat kan de luisteraar hiervan verwachten?

In de openingstrack ‘Jesus & Johnny Walker’ verklapt de zanger het geheim van zijn rauwe stem. Samen met zijn band, bestaand uit Mike Lattrell, Kris Jefferson, Dave Bowler en Bako Mikaelian, maakt Neal Black onmiskenbare bluesrock. Op Before Daylight wisselen de mannen langzame bluestracks af met vlotte rocknummers. Het thema ‘hoop in de duisternis’ komt duidelijk naar voren in tracks als ‘The Peace Of Darkness’, ‘Dead By Now’ en de titeltrack ‘Before Daylight’, zowel muzikaal als tekstueel. Om dit laatste wordt Black dan ook geroemd. Op ‘American Dream’ legt de zanger op een sarcastische manier haarfijn uit wat er allemaal mis is met het politieke, en door commercie gedreven, Amerika.

Naast acht nummers van eigen hand zijn er twee covers te vinden op het album. De eerste is een swingende ‘Mama’s Baby’ (van Howlin’ Wolf) en een eigen bewerking van het bijna honderd jaar oude lied ‘Goin’ Down The Road’. De twee hoogtepunten staan in het midden van de drie kwartier durende plaat. ‘The Same Color’ is een echte blues over rassengelijkheid en bevat een erg goede gitaarsolo. Pakkend is daarna de woede die verwerkt zit in de agressieve muziek van ‘The Road Back Home’, dat afsluit met een prachtige instrumentale outro.

Met Before Daylight mogen we met redelijke zekerheid zeggen dat de gouden samenwerking tussen de band en de platenmaatschappij nog niet voorbij is. Voor 2014 staat een flink aantal optredens gepland, maar de shows in (het zuiden van) Nederland hebben helaas allemaal al plaatsgevonden. Fans kunnen in het najaar nog wel naar Frankrijk en Duitsland om Neal Black & The Healers te bewonderen.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Neil Black & The Healers Label:Dixiefrog
Cover The Shrine - Bless Off

The Shrine - Bless Off The Shrine is een skatepunktrio uit de Verenigde Staten. Met hun tweede...