RECENSIE: Thousand Foot Krutch - Oxygen: Inhale

TFK
2014-09-05 Er zijn niet al te veel bands die het presteren om zeventien jaar bij elkaar te blijven. Nog minder lukt het om een half miljoen platen te verkopen. De Canadese hardrock formatie Thousand Foot Krutch kreeg het weer voor elkaar om het eerste deel van tweeluik Oxygen hoog de iTunes-hitlijsten in te laten schieten. Alvast een waarschuwing voor wie groot fan is van TFK en de andere platen goed kent:Oxygen: Inhale is een stuk rustiger dan de voorgangers. Stevige rock wordt haast één-op-één afgewisseld met radio-fähige rockballads.

Zoals veel rockbands doen trapt ook TFK af met een stevige track. ‘Like A Machine’ klinkt zoals we het trio kennen. Strak en overdonderend met gitaren als machinegeweren. Het is wel wat verwonderlijk dat McNevan steeds zingt “Like a war machine…”. Waarom heet de track dan niet zo?

Nummer twee en drie zijn zonder twijfel de beste van het album. ‘UntravelledRoads’ moet haast wel een hit worden dit najaar. Het lekkere tempo en de catchy lyrics leveren vier minuten stadionrock pur sang op. Dit is het rauwe geluid waar TFK groot mee is geworden. Erg leuk is hoe ze in de intro, in plaats van drums, gewoon met hun handen hebben geklapt. Dit steeds terugkerende klappen maakt van ‘Untravelled Roads’ een nummer wat allesbehalve doorsnee is.

Single ‘Born This Way’ gooide al hoge ogen en is dan ook zeker een pareltje op Oxygen. Voor wie TFK niet kent; nee, dit is geen cover van Lady Gaga. Dit is stampende rock met jankende gitaren en teksten die staan als een huis. ”Because I was born this way, got lightning running through my veins. Ain’t nobody gonna stop this train, so hop on board or get out of the way.”

De tweede helft van Oxygen: Inhale schakelt een paar versnellingen terug. Hier nemen de rockballads het stokje over. Hoewel de persoonlijke voorkeur toch uitgaat naar de wat stevigere nummers, zijn de tracks stuk voor stuk de moeite waard. ‘I See Red’ is ondanks het kalmere tempo een heerlijk nummer. Trevor McNevan heeft een stem die ook prachtig de hoogte in kan. Iets wat we jammer genoeg op voorgaande albums minder te horen kregen. ‘I See Red’ doet ergens wel denken aan hits van Live. Het is het soort nummer wat iedereen tijdens een concert vol overgave mee kan zingen.

Met ‘Light Up’ bewijst Thousand Foot Krutch dat ze ook sterk zijn met ‘kleine’ nummers. Een track met weinig franje. De spotlights zijn gereserveerd voor McNevan’s vocalen. En juist de betrekkelijke eenvoud van ‘Light Up’ maakt het een van de meest aansprekende nummers op de plaat.

Voor sommigen zal het grote aantal liefdesliedjes misschien al bij voorbaat een afknapper zijn. Toch zou het zonde zijn om de nummer geen kans te geven. Voor de afwisseling is er zeker niets mis met Inhale. Al zou wat meer hardrock op Exhalezeker welkom zijn.
Recensent:Nicole Verbeek Artiest:Thousand Foot Krutch Label:Hassle Records
Cover Ricardo Lemvo & Macina Loca - La Rumba SoYo

Ricardo Lemvo & Macina Loca - La Rumba SoYo Ricordo Lemvo is een echte wereldburger. Geboren in Angola en opgegroeid...