RECENSIE: Jape - This Chemical Sea

Jape
2015-04-06 De Ierse band Jape is toe aan haar vijfde album. Zanger Richard Egan verhuisde in 2012 van Dublin naar Malmö in Zweden, waar het landschap de nieuwe inspiratiebron werd voor zijn muziek. In de eigen studio van Egan zette Jape hun nieuwe album This Chemical Sea in elkaar. De verhuizing naar Zweden heeft de muziek zeer goed gedaan, de invloed daarvan is dan ook duidelijk te horen. Waar de vorige albums van Jape nog meerdere genres bevatten en soms alle kanten uit schoten, staan de neuzen van de nummers op This Chemical Sea allemaal dezelfde kant op. Eigenzinnige elektronische muziek die enerzijds een flinke dosis energie geeft, maar anderzijds niet emotieloos is door de kalme stem van zanger Richard Egan die weldoordachte teksten zingt. Het is een knappe combinatie die niet vaak te vinden is en die ervoor zorgt dat de muziek past bij meerdere stemmingen en momenten.

De eerste single van de plaat ‘The Heart’s Desire’ laat deze bijzondere combinatie direct horen. Een opzwepende beat ondersteunt de warme en lome zang van Richard Egan. Het nummer bevat leuke details, zo volgt er na de zin “Allow yourself to breath” een diepe zucht en zijn er geluiden te horen die niet zouden misstaan op een kermis. ‘The Heart’s Desire’ laat direct goed horen wat voor soort liedjes men op This Chemical Sea kan verwachten: weg van de standaard bandformatie, meer richting elektronisch gemanipuleerde geluiden, maar van niets te veel. De rest van de nummers is in dezelfde stijl geschreven.

Richard Egan is niet alleen liedschrijver en zanger, maar is in verschillende bands ook bassist, bijvoorbeeld in Villagers. Op dit vijfde album wou hij dit instrument dan ook meer ruimte en aandacht geven. Zo vervult de bas in het titelnummer ‘This Chemical Sea’ een prominente rol. Dit werkt ontzettend goed en creëert een fijn ritme en een zwoele ondertoon. ‘This Chemical Sea’ is tevens het laatste nummer op het album en zorgt ervoor dat de kans groot is dat de cd op repeat gaat.

Hoewel Jape al jaren populair zijn in hun (voormalige) thuisland Ierland en op alternatieve radiostations, verdienen ze ook daarbuiten meer aandacht. De veranderingen hebben het vijfde album zeer goed gedaan en de mannen komen met een plaat waar de nummers minder alle kanten op schieten dan de vorige albums. Het resultaat is een fijne plaat die een vrolijke en energieke ondertoon, maar nog steeds een serieuze kant heeft. This Chemical Sea zou niet misstaan op een feestje, maar zou ook gewoon rustig thuis gedraaid kunnen worden, ideaal dus.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Jape Label:Dying Giraffe Recordings
Brass E

Broken Brass - BasshopperDe volgorde is wellicht ietwat onlogisch maar na zo ongeveer alle festivals...