RECENSIE: Heavens Gate - Best For Sale!

heavens gate
2015-09-30 Heavens Gate is een Duitse powermetalband die van 1987 tot 1999 heeft bestaan. De band kende successen in het thuisland en vooral in, hoe kan het ook anders: Japan. Hier buiten deed de band amper stof opwaaien en getuige deze compilatie is dat niet heel verwonderlijk. De powermetal klinkt als een rip-off van de bekende Duitse powermetalbands als Helloween, Gamma Ray en Edguy. Heavens Gate is eigenlijk alleen maar interessant omdat er een gitarist in de band zat die naar de naam Sascha Paeth luistert. Paeth is tegenwoordig een bekende producer die bekend staat om zijn spetterende producties van albums van bands als Kamelot, Epica, Avantasia en nog een heel leger powermetalbands. Van dat spetterende geluid is op de platen van Heavens Gate duidelijk nog geen sprake, getuige het wat gebrekkige geluid op zeker het eerste gedeelte van Best For Sale!. Op dit verzamelalbum van deze vergeten band staat in chronologische volgorde van elk album wat nummers. Extra’s mogen we echter niet verwelkomen, maar echt jammer is dat niet.

Achter elkaar razen vlotte nummers van de eerst twee albums In Control en Livin’ In Hysteria langs. De catchy refreintjes vliegen je om de oren en klinken hier en daar wel wat gedateerd. Wat meer onderhoudend is de powerballad ‘Best Days Of My Life’ dat helaas wel weer iets meer van het Duitse accent van Thomas Rettke bloot legt.

Het derde album van de band (Hell For Sale!) is een poging tot wat meer heaviness. De gitaren klinken dan ook wat agressiever, maar de refreintjes blijven catchy en hier en daar wat te simpel (‘Rising Sun’). Gelukkig staat het beste nummer van dit album op deze compilatie. Het betreft hier het afwisselende en meer slepende ‘White Evil’ dat wat herinneringen aan Dio oproept.

Planet E is met drie nummers vertegenwoordigd en vooral het tien minuten durende pretentieuze ‘Noah’s Dream’ valt op, maar dan vooral in negatieve zin door het volstrekt infantiele koortje en doordat de verschillende gedeelten binnen het nummer als los zand aan elkaar hangen.

Van het vijfde en laatste album (Menergy) is slechts een nummer op Best For Sale! te vinden. Dit nummer , ‘Mastermind’ getiteld, laat niet veel nieuws horen. Dat de band hierna een zachte dood sterft zal weinigen berouwd hebben op wat fans in Japan en Duitsland na. Paeth heeft daarna alleen nog maar goede keuzes gemaakt. Best For Sale!, is een goed overzicht van deze allang vergeten band die gedegen werk heeft afgeleverd, maar het door een gebrek aan echt goede songs nooit helemaal gemaakt heeft.
Recensent:Jan Didden Artiest:Heavens Gate Label:Limb Music
Cover Cut Ribbons - We Want To Watch Something We Loved Burn

Cut Ribbons - We Want To Watch Something We Loved BurnHet Welshe vijftal Cut Ribbons timmert al een tijdje aan de weg in het...