RECENSIE: The World Of Dust - Womb Realm

WOD
2015-11-22 The World Of Dust is het soloproject van Stefan Breuer. Die naam zegt je misschien niet enorm veel, maar misschien dat I Am Oak iets bekender in de oren klinkt? Bij laatstgenoemde neemt Stefan de bas voor zijn rekening, en voor de ingewijden: hij speelt ook gitaar in Lost Bear. The World of Dust is echter een project waar hij zelf geheel de touwtjes in handen heeft, hoewel ook zeer verdienstelijk bijgestaan door zijn muzikale vrienden en artiesten waarvan hij muziek uitbrengt op zijn eigen label, Tiny Room Records.

Breuer is niet het soort mens dat een album maakt, dit uitbrengt via de gewenste audioformats, een jaartje tourt, en dan weer van voor af aan begint. Zijn eerste release, Bhava, verscheen in een zeer beperkte oplage met een boek vol zelfgemaakte collages en is bewust niet op internet uitgebracht. Het tweede project viel onder de naam X en bestond uit tien liedjes van een minuut, uitgegeven in de vorm van tien cassettes tijdens het Into The Great Wide Open festival in 2014.

Womb Realm is in dat opzicht dus een iets minder bijzonder album. Geen speciale luistersessies en geen uitgebreid boek vol met collages. Ook de muziek lijkt in eerste instantie minder doordacht te zijn. Dat alles zorgt voor een album wat minder intens is dan bijvoorbeeld Bhava, en waarbij de nummers meer op zichzelf staan in plaats van één groot geheel vormen. En daarin laat Breuer zien dat hij een heel duidelijk door heeft waar hij vandaan komt, maar niet in zijn eigen verleden blijft hangen. Waar Bhava een soort lo-fi magnum opus voor in je slaapkamer was, is Womb Realm een warm bad vol met opzichzelfstaande progressieve popliedjes dat midden in je woonkamer staat.

Womb Realm heeft minder psychedelische sounds en zal je minder snel naar een ander universum brengen, maar de kracht van dit album zit hem in simpele herhaling. Hoe vaker je het album luistert hoe meer het opvalt dat Breuer een enorm talent heeft voor het schrijven van prachtige popliedjes in een speciale dromerige progklasse. De lichtheid van songs als ‘Peach’ of ‘Dust’ geven een fijne sfeer aan het geheel en wisselen goed af met wat donkerdere nummers zoals ‘Return Of The King’. Daarnaast worden de songs van Breuer perfect aangekleed door de arrangementen van multi-instrumentalist Todd Tobias, die aan het gehele album meewerkte. Hierdoor krijg je meer dan eens het gevoel dat je naar vergeten pareltjes van The Flaming Lips of misschien zelfs Mercury Rev zit te luisteren.

Het grootste nadeel aan dit album is dat het nog geen half uur duurt, dat is echt veel te kort. Aan de andere kant kun je het album zo gemakkelijk op repeat zetten en iedere ronde weer nieuwe prachtige onderdelen in ieder liedje ontdekken.
Recensent:Arthur Matze Artiest:The World Of Dust Label:Tiny Room Records
Cover The Migrant - Flood

The Migrant - FloodHet eerste album dat The Migrant uitbracht, was in 2010. Travels In...