RECENSIE: Queen Of The Meadow - Aligned With Juniper

QOTM
2016-10-03 In de bijna twee jaar dat het label bestaat is Aligned With Juniper pas de elfde release op het Utrechtse underground label Tiny Room Records. Dat er niet immens veel verschijnt op het label heeft er waarschijnlijk mee te maken dat dit label nu eenmaal niet zo veel lijkt te geven om kwantiteit, en zich daardoor volledig op kwaliteit kan richten. Hoe platenbaas Stefan Breuer iedere keer weer de perfecte parels uit de underground weet te vinden is een raadsel, maar dat hij diep graaft moge duidelijk zijn. Tiny Room begint ondertussen een naam te creëren als zijnde een label dat altijd onbekende artiesten uitbrengt die de beste experimentele lo-fi, indie en noise maken.

En zo dus ook ditmaal weer met Aligned With Juniper van het Franse Queen Of The Meadow, de muzikale alias van Helen Ferguson. Toen Ferguson op haar zeventwintigste voor het eerst een gitaar in haar handen had begon ze bijna direct met het schrijven van liedjes. Deze liedjes waren niet direct bedoelt voor de buitenwereld en bevatten dus ook grotendeels zeer persoonlijke verhalen. Nu zeven jaar later heeft Tiny Room haar over kunnen halen om die liedjes ook daadwerkelijk uit te brengen. Hiervoor koos Ferguson de beste liedjes die ze tot nu toe geschreven had, en als je naar de plaat luistert verlang je al direct naar al die andere liedjes die ze nog in haar kast heeft liggen.

Met name door de manier van zingen, maar wellicht ook door de algehele input van gemeende emotie doet Queen of the Meadow bij vlagen denken aan een folky versie van Fiona Apple. De songs zitten bijzonder goed in elkaar en hebben veel dubbele lagen waar iedere luisterbeurt weer iets nieuws in te ontdekken valt. Soms doen de liedjes, zoals overduidelijk bij ‘The Bride’, denken aan een alternatief sprookje van Tim Burton. Waarbij de luisteraar weinig fantasie nodig heeft om het thema van het nummer te begrijpen, in dit geval een bruid die zelfmoord pleegt.

In zijn geheel klinkt Aligned With Juniper als een verademing in het zeer benauwde singer-songwriter landschap. Hoewel ieder liedje als basis leunt op een akoestische gitaar, klinkt niets op deze plaat als een zeurderige tiener met een mooi stemmetje. Queen Of The Meadow is niet alleen koningin van de weide, maar ook koningin van al het songer-songwriter geweld dat tegenwoordig op de wereld wordt losgelaten. Voor allen die nog mee willen doen aan dat tv-programma van Giel Beelen, take note! Laat de Queen jullie leren hoe het wél moet.
Recensent:Arthur Matze Artiest:Queen Of The Meadow Label:Tiny Room Records
Cover Andy Shauf - The Party

Andy Shauf - The PartySinger-songwriter Andy Shauf liet de afgelopen jaren verscheidene malen...