RECENSIE: Lubomyr Melnyk - Rivers And Streams

Melnyk
2016-02-09 Ieder collectief heeft zijn ervaren kracht nodig. Bij de Erased Tapes-familie is dat zonder meer de Oekraïense pianist Lubomyr Melnyk. Waar het Berlijnse label furore maakt met relatief jonge artiesten als Nils Frahm en Ólafur Arnalds, was Melnyk in de jaren ’70 al actief als pianist. Op Rivers And Streams laat hij horen dat er nog geen sleet op hem zit. De combinatie van de neoklassieke composities en zijn vingervlugheid doen de albumtitel eer aan.

Talent en training hebben Melnyk gemaakt tot de pianist die hij is. Er is enorm veel arbeid nodig om het aantal aanslagen dat bij Melnyk de standaard is geworden, gedurende lange tijd vol te houden. De Oekraïner weet daarbij te voorkomen dat zijn technische vaardigheid de blikvanger wordt. Hij componeert prachtige stukken met een kenmerkende ’flow’. Melnyks muziek is een constante stroom van mooie klanken, waarbij meerdere lagen samensmelten.

Op Rivers And Streams staan zowel solostukken als samenwerkingen. Het spel van gitarist Jamie Perera, ook medeverantwoordelijk voor de productie, is dienend. De klanken van de piano domineren in ‘Sunshimmers’. Desalniettemin is Perera’s korte gepluk aan de snaren een sterke toevoeging. Waar Melnyk in de solostukken al laat horen knappe meerlagige composities te schrijven, maakt de andere klankkleur van de gitaar dit explicieter.

Niet iedere samenwerking is echter raak. ‘The Amazon: The Highlands’ is het meest experimentele nummer van het album. De toevoeging van een Koreaanse fluit verstoort echter de stroom van pianoklanken van Melnyk. Hyelim Kim fluit geen melodieën, eerder een soort oerklanken.

Dat Melnyk eigenlijk genoeg heeft aan zijn eigen handen, bewijst hij in het andere deel van het tweeluik: ‘The Amazon: The Lowlands’. Aan het begin van het nummer laat de pianist zijn instrument prettig borrelen door in een laag register te spelen. Gaandeweg breekt het nummer open met hogere klanken, gelijkend op de eerste zonnestralen door een wolkendek. Melnyk vertelt verhalen met zijn handen.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Lubomyr Melnyk Label:Erased Tapes Records / Konkurrent
Cover Celestial Wolves - Illusive Landscape Of Expression

Celestial Wolves - Illusive Landscape Of Expression CelestialWolves is een Vlaams vijftal dat volgens hun eigen omschrijving...