RECENSIE: Jordan Klassen - Javelin

Javelin
2016-02-22 De Canadees Jordan Klassen is een singer-songwriter die je niet snel zult vergeten. Op zijn debuutalbum Repentance liet hij met zijn folky sound al zien wat hij in huis had. Toch doet zijn nieuwe album Javelin daar nog een schepje bovenop. Nauwkeurig gekozen percussie, veelzijdig stemgebruik en een echt verhaal om te vertellen. Zoals hij het zelf noemt: ”een historisch document”. De kern van het album gaat over de afgelopen jaren waarin hij depressie, angst en wanhoop heeft ervaren. Na het slechte nieuws over zijn moeder die borstkanker kreeg, heeft hij deze plaat gemaakt als hulp. Je kunt dan ook horen dat dit album één is met hemzelf.

De opening van het album begint goed. ‘Glory B’ is erg mooi in evenwicht door de zeer aanwezige, maar toch gedempte, percussie. De zware baslijnen zorgen voor extra diepte en de stem van Jordan sluit nauw aan bij de ambiance die ontstaat. Het nummer danst door je hoofd en zal dan ook ongetwijfeld bij velen in de smaak vallen. Net als het ijzersterke ‘Cargoyles’, waar we zijn veelzijdige stem nog meer horen. Als Jordan zingt voelt het vertrouwd en warm, of hij nou heel hoog of laag zingt. De balans in dit nummer is perfect. Alles klopt gewoon; de tekst, de percussie en de subtiele kleine melodietjes die de track sieren. Hij neemt de tijd om gedurende het hele lied de instrumenten te laten horen en zo een mooie spanningsboog te creëren. Dit is het beste nummer van het album.

Ook in ‘No Salesman’ is de opbouw erg sterk. Het begint gevoelig en klein, maar werkt naar een hoogtepunt waar een steeds voller geluid ten gehore wordt gebracht. Het lied gaat van hele doffe, diepe geluiden naar harde percussie en getokkel op zijn gitaar. Het is alsof je door een prachtig landschap rijdt. Daarentegen heeft ‘Baby Moses’ een luchtige, makkelijke melodie. Het refrein is zelfs bijna catchy te noemen. Het gebruik van de viool zorgt voor houvast en eenheid binnen het hele lied. Een zeer verrassende solo van een onbenoembaar geluid, zorgt voor de kers op de taart. Jordan kan diepere teksten luchtig laten klinken. Zo blijkt ook uit ‘Miles’, waarin je langzaam naar de bodem van de zee zinkt en er dan abrupt wordt uitgetrokken. Dan komt de zon; het nummer zit vol vrolijkheid. Desalniettemin merk je dat de ziekte van zijn moeder hem veel gedaan heeft; Jordan is in ‘Delilah’ erg open over zijn gevoelens. De muziek heeft misschien wat minder diepte dan op de rest van het album, maar de tekst maakt alles goed.

Deze naam moet je echt onthouden, Jordan Klassen is een talent. Javelin behoort tot een album die je niet kunt vergeten. Hij heeft kunnen bewijzen dat muziek meer doet dan alleen er zijn. Het leeft, en het leeft in iedereen, bij het luisteren van dit levensverhaal.. Het album heeft een mooie samenhang tussen instrumenten, diepgang en vocalen. Niets is perfect, maar deze plaat komt erg dicht in de buurt.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Jordan Klassen Label:Nevado Music
Cover Lion Shepherd - Hiraeth

Lion Shepherd - Hiraeth Lion Shepherd is een progrockformatie uit Polen, opgericht door Kamil...