RECENSIE: The Cat Empire - Rising With The Sun

Cat Empire
2016-03-04 In oktober zette The Cat Empire met hun mix van pop, jazz, soul, ska en reggae TivoliVredenburg op zijn kop. Waar Steal The Light live meer wist te overtuigen dan op het album, stonden er wat verrassende nieuwe songs op de setlist. Zo bleek ‘Wolves’ meer de electrokant op te gaan, met daardoor meer ruimte voor draaitafelspecialist Jamshid “Jumps” Khadiwala. Daar tegenover stond het relaxte ‘Què Será Ahora’, dus een kleurrijk album lag in de lijn der verwachting. De bijzonder kleurrijke cover van Rising With The Sun impliceert niet anders.

Met het uitbrengen van Steal The Light maakte The Cat Empire de stap naar een groter Europees publiek. Grote festivals speelden ze plat en je hoorde op het album uit 2013 dat de band meer op radiopubliek mikte. Bij Rising With The Sun lijken de songs nog gemakkelijker weg te luisteren dan we al gewend waren. ‘Wolves’ is misschien fris, het leunt vooral op het effect. Ook het eerdergenoemde ‘Què Será Ahora’ daagt eigenlijk niet uit. Het klinkt minder complex dan voorheen. Toch overtuigt Rising With The Sun door een sterk middendeel. Dat start met het sterke ‘Eagle’, waar je het gevoel krijgt dat je hoog in de lucht meevliegt met een adelaar. Het heeft alles te maken met de, voor het geluid van de band heel belangrijke, blazerssectie. De blazers klinken op ‘Eagle’ ruimtelijk, daarnaast is de percussie opvallend avontuurlijk.

Op ‘Bataclan’, wat zoals verwacht over de aanslag in de Parijse popzaal gaat, wordt het serieus. Het begin is stemmig, maar The Cat Empire zou The Cat Empire niet zijn als ze niet toch een geluid van hoop en strijd in de song zou verwerken. Dat blijkt wel uit de drums en de opzwepende trompetklanken. Het deels in het Frans gezongen refrein is er een om massaal mee te blèren. Des te fraaier is de bezinning op de opvolgende titeltrack, die in al zijn rust de beste track van de plaat is. Dat de track als een van de hoogtepunten moet worden gezien zit hem in de subtiliteit en plaatsing van elk instrument dat wordt gebruikt. Van percussie tot orgel, van trompet tot de zang van Felix Riebl. Als je denkt dat het niet beter wordt, is het meest memorabele voorproefje tijdens het concert in TivoliVredenburg aan de beurt. ‘Daggers Drawn’ is een van sterkste werken tot nu toe. Opzwepend, complex, uiterst dansbaar, frivool en naast de sterke zang van Harry James Angus is er voor het complete instrumentarium ruimte voor een solo. Waar hoor je tegenwoordig nog een drumsolo op een album?

Na de Afrikaanse afsluiter ‘Creature’ moet je concluderen dat ondanks een aantal zwakkere broeders, je toch weer naar een vrolijk, hoopgevend en bijzonder aanstekelijk album hebt geluisterd. Dan kun je moeite hebben met het teruglopen van de diepgang op de laatste twee platen, ontegenzeggelijk gaat Rising With The Sun weer zorgen voor een almaar groeiende fanbase die uitkijkt naar een zorgeloze avond The Cat Empire. Ondergetekende kan in ieder geval niet wachten.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:The Cat Empire Label:Two Shoes Records
Cover The Rhythm Junks - It Takes A While

The Rhythm Junks - It Takes A WhileJe kijkt als recensent uit naar de releases van de groten der aarde. Meer nog...

Troch

Steven Troch - Nice 'N' Greasy Wie het openingsnummer ´Extra Extra´ hoort van het debuutalbum van Troch,...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT