RECENSIE: Mitski - Pubery 2

Mitski
2016-08-27 Mitski brak twee jaar geleden ineens hard door toen haar debuut massaal door de pers omarmd werd. De Amerikaans-Japanse zangeres bracht gevoelige onderwerpen met een vlijmscherpe pen en een gevoel voor het afstemmen van minimale en maximale geluiden. Het hoofdonderwerp op dat eerste album was identiteit, voornamelijk het verliezen van de eigen identiteit zodra je in een ander land woont (Mitski is geboren in Japan en verhuisde op jonge leeftijd naar Kongo, Maleisië, China, Turkije en uiteindelijk New York). Puberty 2 bouwt de geluiden op Bury Me At Makeout Creek op alle vlakken uit, Mitski is op elk vlak een stuk kundiger geworden en straalt bijzonder veel zelfvertrouwen uit. Ook vergeet ze niet haar teksten te ontwikkelen, Puberty 2 staat vol met bijzondere beeldspraken en zorgvuldig opgebouwde metaforen. Mitski groeit en de wereld mag hier getuige van zijn.

Wat als eerste opvalt aan Puberty 2 is de veelzijdigheid van stijlen die ze ontwikkeld heeft. Dat ze in staat was breekbare introspecties als ‘Happy’ op plaat te zetten was bij iedereen bekend, maar de bombastische altrock van ‘Your Best American Girl’ en de bijna punk van ‘My Body’s Made Of Crushed Little Stars’ komen uit een andere hoek. Het zijn wel meteen grote hoogtepunten. ‘Your Best American Girl’ bouwt prachtig en zorgvuldig op naar het refrein, waarin Mitski een bombast en meeslepend geluid neerzet waar Bruce Springsteen nog trots op zou zijn. ‘My Body’s Made Of Crushed Little Stars’ is een ander beestje. Als een kettingzaag snijdt en scheurt dit nummer zich door de kern van het album heen. Andere nummers, zoals ‘Crack Baby’ en ‘Dan The Dancer’, geven precies weer waarom Mitski zo’n invloedrijke schrijfster is. Ze schildert werelden met haar instrumenten en haar woorden die net wat anders zijn dan de rest. Er zit een schoonheid in de muziek die wringt met de vaak wat onaangename werkelijkheid van de onderwerpen. Zelfs na lang met dit album gezeten te hebben toont het nog steeds met enige regelmaat nieuwe kanten.

Puberty 2 laat een muzikant horen die een onbegrensde durf heeft zichzelf bloot te geven en haar eigen plekje in het muzieklandschap met blote handen uit te graven. Het enige minpunt aan Mitski’s tweede album is dat je na de draaitijd van 33 minuten nog lang niet genoeg hebt gehad. Tot ze weer met nieuwe muziek komt is het dus zaak te zorgen dat je de repeat-functie goed gebruikt.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Mitski Label:Dead Oceans
Cover Weird Dreams - Luxury Alone

Weird Dreams - Luxury Alone Weird Dreams is het soloproject van de uit Londen afkomstige Doran Edwards....