RECENSIE: Einfach Kurt - Narcissism Blues

Kurt
2016-08-31 Einfach Kurt maakt in een heerlijk tempo nieuwe muziek, iets waar veel muzikanten nog wat van kunnen leren. Nadat een klein jaar geleden Moths uitkwam, is er nu alweer een nieuwe plaat: Narcissism Blues. Wat als eerste opvalt aan deze plaat is (helaas) de bijzonder lelijke opmaak van het hoesje. Gelukkig zegt het uiterlijk van een CD natuurlijk helemaal niets over de inhoud, zeker in dit geval niet. Narcissism Blues is een hele fijne donkere bluesplaat met rock, country en elektronische invloeden, en met als kers op de taart zelfs een beetje gospelachtig koor op de afsluiter van het album. In vergelijking met zijn vorige werk, klinkt Einfach Kurt veel rauwer en harder op Narcissism Blues. Dit past goed bij zijn stem, die de hardere muziek net een extra duwtje in de rug geeft en speciaal maakt.

De eerste twee nummers van Narcissism Blues vormen ook de eerste twee singles van de plaat. Het zijn beide wat ruigere bluesliedjes die gelijk de hardere kant van de band laten horen. Waar ‘Narcissism Blues’ nog redelijk kalm begint, is vooral ‘Bipolar Bear’ harder. Er wordt ”I Want To Be With You” geschreeuwd, terwijl fijne jazzy gitaar- en pianosolo’s de pijn lijken te willen verzachten. Het bipolaire karakter van de beer is hiermee erg goed te voelen en maakt het interessant. Het daarop volgende ‘Count Them All’ is rustiger en heeft een heel prettige tempo. Het nummer lijkt haast te wandelen, maar langzaamaan bouwt de rauwe en haast sidderende zang van Einfach Kurt een bijzondere spanning op.

Vervolgens lijkt de plaat een beetje een andere richting op te gaan en zingt Einfach Kurt op een Bob Dylan manier en dat werkt erg goed met zijn eigen stijl. Na het Bob Dylan-intermezzo, is ‘Underneath Your Skin’ een opvallend nummer. Met elektronische geluiden en een gospelachtig koor, geleid door een duet tussen Einfach Kurt en Koko Kelly, klinkt dit vrolijker dan de rest van Narcissism Blues. De plaat wordt afgesloten met het akoestische en vermakelijke ‘Palm Sunday’ waarop Einfach Kurt zijn nichtje rare familieverhalen vertelt.

Met Narcissism Blues heeft Einfach Kurt een donkerdere en rauwere kant van zijn stijl verkend. Het resultaat is een plaat die eigenzinnig en eigenaardig is, maar op een erg goede manier.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Einfach Kurt Label:Eigen Beheer
Cover Darlingside - Birds Say