RECENSIE: Cathubodua - Opus 1: Dawn

Cathubodua
2016-10-30 Echt vlotten wil het in België nog niet met de female fronted metal. Maar wie weet gaat daar met Cathubodua dan eindelijk eens verandering in komen. De band werd in 2013 opgericht en speelt symfonische metal in het straatje van de bekende grote namen, zonder deze slaafs na te spelen overigens. Cathabodua geeft aan haar muziek op de debuut EP Opus 1: Dawn een mooi eigen tintje door er wat folkelementen aan toe te voegen.

De viool en keyboards van Katrien, die ook alle muziek heeft geschreven, zijn een mooie toevoeging aan de muziek. Samen met de gouden keel van Sara, wiens stem wel wat van Floor Jansen weg heeft, en de strakke metal levert dit een alleszins luisterbaar schijfje op. De vier nummers plus intro klinken als een samenhangend geheel en na het intro wordt er met ‘Sacregrow’ vlot afgetrapt. Het doet door die stem van Sara wel wat denken aan After Forever en ook wel wat aan Nightwish. Het mooie is dat Sara een fijne toonvaste rockstem heeft, maar ook af en toe de operaregionen opzoekt. Het hierna volgende ‘S.P.Q.R.’ roffelt zowat in hetzelfde tempo door. Het nummer is nog wat bombastischer en symfonischer, maar zit wel prima in elkaar.

In het eveneens vlotte ‘Glorious Days’ wordt een stukje meer folkmetal toegevoegd. In het afsluitende ‘Imperium Souls’ trekt de band dan echt alle registers open om te laten horen wat ze allemaal in huis hebben. Behalve de wisselingen in sferen en tempo’s horen we zelfs een heuse grunt en een verhalende stem in de stijl van Moonspell. Het is het meest intense werkstuk van deze EP, die nog wel een wat vlakke productie kent, maar dat zal met een groter budget zeker goed komen. De songs zijn prima en daar draait het tenslotte om.

Mensen die niet genoeg kunnen krijgen van dit soort muziek (lees: liefhebbers van After Forever, Nightwish en Epica), moeten zeker eens gaan luisteren naar Opus 1: Dawn. Zij zullen geen spijt krijgen. Als de band (of Katrien) nog eens wat van dit soort nummers weet voort te brengen, kan het niet anders of de labels staan in de rij om deze prima band te tekenen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Cathubodua Label:Eigen Beheer
Cover Motorowl - Om Generator

Motorowl - Om GeneratorMet het oog op de leeftijd zijn het nog broekies, de leden van het Duitse...