RECENSIE: Ryley Walker - Golden Sings That Have Been Sung

Walker
2016-11-02 Grote kans dat als je deze recensie leest er alweer een nieuwe plaat van Ryley Walker in de releaselijsten voor komt. De man houdt er met acht platen in vijf jaar een hoge productiviteit op na, zowel solo als in samenwerkingsverbanden. Sinds zijn vorige album, Primrose Green (2015), ligt zijn naam op ieders lippen en wordt hij onthaald als de nieuwe Van Morrison of Nick Drake.

In plaats van het momentum van dit succesalbum te benutten, door er bijvoorbeeld uitgebreidt voor te touren, is Walker daar blijkbaar niet de man niet voor. Een jaar na dato ligt namelijk reeds Golden Sings That Have Been Sung in de winkels. Hij heeft de urgentie om zich te blijven ontwikkelen en lijkt totaal geen last te hebben van deze niet misselijke vergelijkingen in de pers.

Die superlatieven zullen waarschijnlijk niet minder worden. Sterker nog; de zanger/gitarist levert zijn tweede meesterwerk binnen een jaar af. Iets wat wellicht in de sixties en seventies regelmatig voorkwam, maar wat bepaald niet meer hedendaags te noemen is. De Nick Drake referentie betreft hier niet zozeer Walkers zang, maar des te meer zijn waanzinnige gitaarspel. Luister maar eens naar 'Sullen Mind' en je gedachten dwalen af naar Pink Moon. Of het miniatuurtje 'I Will Ask You Twice', gewoonweg schitterend. Ook een artiest als John Martyn ten tijde van Bless the Weather is nooit ver weg.

In interviews voor dit album gaf hij aan dat hij dat liefelijke folkimago wat van zich af wilde schudden. Dit uit zich gelukkig vooral in de soms ronduit uitgesproken teksten. De jazzy, soms freestyle folkpop blijft gelukkig fier overeind. Luister naar het prachtige stemmige 'The Great And Undecided' of 'Funny Things She Said' en je hoort onmiddelijk dat we hier met een groot artiest te maken hebben. Een artiest die wellicht over een aantal jaren deel gaat uitmaken van het illustere rijtje hierboven. In de tussentijd koesteren we dit jaarlijstjesalbum en zien we Walker binnenkort ongetwijfeld weer terug.
Recensent:Mark Michels Artiest:Ryley Walker Label:Dead Oceans
Japanese

Japanese Breakfast - Psychopomp Japanese Breakfast is het soloproject van Michelle Zauner van Little Big...