RECENSIE: Big Lake Tiny - Boat EP

BLT
2017-05-19 Big Lake Tiny is een vijfkoppige band van beneden de rivieren. Hoewel de band nog maar korte tijd bestaat, is er al een eerste EP: Boat. De mannen van Big Lake Tiny hebben allen ervaring met andere bands, wat ervoor zorgde dat dit werk snel tot stand kwam. De muziek die de heren maken valt in te delen in country, americana en pop.

Het eerste liedje op de plaat heet ‘A Travelling Man’. Hoewel dit het openingsnummer is en de aandacht zou moeten stelen, mist het vooral wat spanning. Dit zorgt ervoor dat er niet alleen in de tekst van het nummer gereisd wordt, maar dat ook de aandacht van uw recensent vertrok. Het hierop volgende ‘Suzanne’ is een rustiger liedje, maar wel interessanter. Alles blijft rustig tot na de tweede gitaarsolo; zanger Adri gooit er dan wat extra power bij en vliegt daarmee telkens bijna uit de bocht. Dit maakt het rauw en laat het schuren. De muziek wordt op ‘The Unwinding’ weer op het rechte spoor gezet: dit is een nummer dat country ademt. Adri heeft een snik in zijn stem en de lapsteelguitar steelt de show.

Waar ‘A Travelling Man’ misschien nog iets te wensen over laat, wordt dit tijdens ‘Boat’ rechtgezet. Halverwege het nummer wordt al een korte gitaarsolo gespeeld, die weer veel te snel gestopt wordt, maar het nummer eindigt in een solo die de muziek naar een hoogtepunt duwt. Wanneer ‘Boat’ weer tot rust komt, is het tijd voor het laatste nummer op de EP: ‘Winter’s Lovesong’. Dit vrolijke liedje heeft een heerlijke boodschap voor hun geliefde: als dit op de radio komt, hoef je niet meer te bellen, deze mannen komen toch niet meer terug. De opgetogen toon en de gemene boodschap werken goed samen en maken het een leuke afsluiter.

Het lijkt alsof Big Lake Tiny een aanloopje nodig had. Ieder liedje wordt iets spannender en iets interessanter. Het eindresultaat is leuk, maar net niet spannend genoeg om het helemaal te maken.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Big Lake Tiny Label:Eigen Beheer
Fink