RECENSIE: Matisyahu - Undercurrent

Matisyahu
2017-07-05 De Matisyahu anno 2017 lijkt in niets meer op de artiest waar de wereld in 2004 mee kennis maakt. De Orthodoxe Jood heeft zijn baard afgeschoren en ziet eruit als een hippe veertiger. De muziek op zesde album Undercurrent heeft ook nog weinig gemeen met reggae.

Voor de plaat is Matisyahu met zijn eigen band de studio ingedoken. De productie bleef ook in eigen handen. Daar zijn ze helemaal los gaan. De plaat telt acht liedjes waarvan veel nummers langer dan zeven minuten duren. Met de opener lijkt Matisyahu nog een interessant geluid te bieden. ‘Step Out Into The Light’ is een sfeervol popnummer. Je hoort wat violen en een dreigend basritme. Er gaat een kalmte van het nummer uit waarmee het gelijk een sfeer opbouwt. De spanning loopt op tot een knallende gitaarsolo.

Daarna wordt de belofte echter niet waargemaakt. Undercurrent is veelal een kakofonie van geluid. Met ‘Coming Up Empty’ horen wij Matisyahu op een overstuurd elektronisch reggaeritme. Het is een rare dubstepvariant. De elektronische biepjes gaan harder knallen totdat het weer even stil wordt en de muziek zachtjes door kabbelt. Dit patroon wordt verschillende keren herhaald. Heel anders is ‘Forest Of Faith’. Matisyahu zingt ontzettend traag. De begeleiding beperkt zich tot een akoestisch gitaar en spokerig keyboard. Als je de muzikale ondersteuning wegdenkt dan hoor je de invloeden van Damian Marley. Ware het niet dat het elektronische ritme er heel raar onder hangt. Pas halverwege valt er een dubritme in. Hier verleidt Matisyahu zich tot lange vocale uithalen die niks toevoegen.

Op Undercurrent klinkt Matisyahu als een stuurloze muzikant. Hij wil geen reggae meer maken, maar ook geen popmuziek. Dit psychedelische experiment probeert Avicii met The Doors, Damian Marley en Justin Timberlake te combineren. Het resultaat klinkt net zo slecht als dat je mag verwachten.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Matisyahu Label:Thirty Tigers
Cover Jade Jackson - Gilded

Jade Jackson - GildedVoordat Jade Jackson was afgestudeerd had ze al zeker driehonderd songs...