RECENSIE: Lady Gaga - The Fame

Lady Gaga – The Fame
2008-11-01 De 22-jarige Stefania Gabriella Germanotta, bij ons beter bekend als Lady GaGa, is hot. En met hot wordt hier niet hot qua uiterlijk (want dat is ze), maar hot qua muziek bedoeld. Haar hit ‘Just Dance’ is tot vervelens aan toe gedraaid op tv en radio en duidelijk een goede keuze geweest als eerste single van haar debuutalbum The Fame. Als we de bonustrack meetellen staan er maar liefst dertien tracks op het schijfje, waarvan het bijbehorende boekje naast foto’s van Lady GaGa ook de songteksten bevat.

Na ‘Just Dance’, het eerste nummer op het album, volgt ‘Lovegame’. Naast de opzwepende vocalen van de blonde diva, horen we een pompende beat die lekker in het gehoor ligt. Lady GaGa is van nature singer-songwriter en laat dit in haar muziek duidelijk horen. Het meeslepende ‘Paparazzi’ is hier een goed voorbeeld van, wat we niet van ‘Beautiful, Dirty, Rich’ kunnen zeggen. Dit nummer heeft een hoog popgehalte en misstaat niet als tweede single.

Als een trein denderen de hits, of potentiële hits, over het spoor dat album heet. ‘Poker Face’ is de derde single en lijkt een rustig nummer te zijn, afgaande op het intro. Niets is minder waar en in het refrein barst Lady GaGa los en doet haar stem aan die van Christina Aguilera denken. De electropop bliepjes spatten er vanaf op ‘The Fame’, dat gaat over de waan die iemand heeft bij het geluk van beroemd zijn. Na het ongeïnspireerde ‘Money Honey’, ‘Again Again’ en ‘Boys Boys Boys’ is ‘Brown Eyes’ eindelijk weer een nummer dat er uitspringt. Als de drumcomputer weggelaten was had het zo een nachtclubtrack uit de jaren vijftig kunnen zijn.

Met bonustrack ‘I Like It Rough’ weet Lady Gaga een Madonna-achtige popsong af te leveren, iets waar niet eens verbaasd van op hoeft te kijken na het horen van de rest van het album. Het zijn niet allemaal pareltjes, maar voor een debuutplaat staan er meer dan genoeg goede popsongs op. Lady Gaga heeft haar stempel met The Fame groots op de popwereld gedrukt.
Recensent:Kees de Jong Artiest:Lady Gaga Label:Interscope / Universal
Troy Torino - The order of Magnitude

Troy Torino - The Order of MagnitudeWat een klein debuutje had kunnen zijn, blijkt toch wat meer dan dat. Troy...