RECENSIE: Notorious B.I.G. - Greatest Hits

Notorious BIG - Greatest Hits
2007-03-07 Het is al weer tien jaar geleden dat de corpulente rapper Notorious BIG is overleden. Tijd dus voor een herinnering aan deze grote rapper en waarmee kun je zo iets beter doen dan met een greatest hits album. Iets wat op zich prima is als iemand een repertoire van vele cd’s heeft, maar niet als de persoon in kwestie vlak voor de release van zijn 2e cd vermoord is. Oke, ruim na zijn dood zijn er nog 2 cd’s uitgebracht, maar die hebben de status van zijn 2 bekendste cd’s Ready to Die en Life After Death nooit gehaald. Sterker nog, ik denk dat de meerderheid van de mensen diep in zijn geheugen zal moeten graven om de twee titels boven te krijgen. Om niemand te lang te laten denken volgen hier dan ook maar meteen die 2 titels: Born again en Duets: The Final Chapter.

Als overzicht van zijn grootste hits slaat deze greatest hits cd de plank helaas mis. De makers hebben gemeend wat nieuwe nummers er op te moeten zetten. Op zich niets mis mee, maar in dit geval gaat het helaas ten koste van enkele bekende hits zoals 'Mo money, mo problems' en 'Sky is the limit'. Daarnaast zou ik de extra, “nieuwe” nummers 'Running Your Mouth' (feat. Snoop Dogg, Fabolous, Nate Dogg en Busta Rhymes) en 'Want That Old Thing Back' (feat. Ja Rule en Ralph Tresvant) zeker de titel hits niet mee willen geven.

Mensen die zijn eerste en tweede cd hebben missen niets aan deze cd. De volgorde van de tracks op de oude cd’s zal zo in je hoofd gebakken zitten dat deze cd zelfs irritatie opwekt. Toch zal er na tien jaar een hele generatie zijn die deze cd’s niet bezit. Voor die mensen is het wellicht een geslaagd overzicht geworden. Voor hiphop liefhebbers blijft de Notorious BIG namelijk een must-have voor de collectie. Er zijn weinig rappers die zo goed zijn als Biggie. Een echte gangster en dealer met zo’n flow, dat de nummers na 10 jaar nog fris en overtuigend klinken.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Notorious B.I.G. Label:Bad Boy Records
Sons Unique - Iedereen

Sons Uniques - Alles is van IedereenSons Uniques is een zevenkoppige band met als thuisbasis Gent. Ze maken een...