VERSLAG: Ozzfest 2002

Festivalinfo was aanwezig op Ozzfest Nijmegen 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 41 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan   Jeroen Verdel

123

Ozzfest verslag deel 1

Antiproduct staat als eerste op het programma en denkt dat een mogelijke taalbarrière reden voor de lauwe ontvangst is. In werkelijkheid maakt de mix van afgezwakte industrial (Stabbing Westward) met wat invloeden van Kiss en Marilyn Manson op vrijwel niemand indruk. Er uit zien als een modern soort glamrocker garandeert (gelukkig) geen succes, zelfs niet als je heel stoer met je microfoon tegen je voorhoofd blijft bonzen. Bij de breaks en tempowisselingen van Nomen, welke als winnaar van de MTV competitie op het Local Heroes podium speelt, is het al beter toeven. Het op een strakke manier gebrachte geheel hangt ergens tussen Meshuggah en Fear Factory in.

Dan begint ook het programma op het hoofdpodium, waar Drowning Pool de spits afbijt. Dankzij de zware, moderne metal beginnen deze mannen de dag waardig, met de single Bodies als hoogtepunt van de set. Vervolgens betreed het wervelende Ill Niño het podium. Een flinke muur (Marshall) versterkers en twee drummers met een uitgebreide kit zorgen voor een gevuld podium. De zanger heeft naast een goede brulstem ook goede zangcapaciteiten, iets wat in de moderne metal helaas te vaak niet samenvalt. Bij deze latino-amerikanen valt alles echter wel op zijn plek. Waar voorbeeldband Soulfly verzandt in een overdaad aan percussie, weten de twee Ill Niño drummers precies de juiste hoeveelheid trommeltjes aan te wenden. Gelukkig doet men niet huichelachtig over de invloed van Sepultura en Soulfly. Een van de drummers speelt ook in Soulfly en van hen wordt zelfs het nummer ""Eye For An Eye"" gecoverd. Het is wel jammer dat een van de gitaristen meent heel erg hip te moeten doen en naast het gebruik van té veel poses zelfs zijn rugtas omhoudt.

After Forever staat redelijk vroeg op de dag op het tentstage. Hier heeft de band echter geen enkele moeite mee. After Forever kan zich inmiddels verzekeren van een vaste schare fans en is een van de meest serieuze Nederlandse kandidaten om een eventueel volgend Ozzfest op het hoofdpodium te staan. Waar of hoe laat ze ook spelen, er zijn altijd mensen die alle teksten uit hun hoofd kennen en vrolijk met de band mee-headbangen. Met een strak optreden met vooral nummers van hun laatste album Decipher weten ze iedereen tevreden te stellen.

Na het vertrek van bassiste Talena uit Kittie zijn eigenlijk alleen de zusjes Mercedes en Morgan nog over. Er is wel een nieuwe bassiste en er speelt ook een tweede (mannelijke) gitarist mee. Wie dit zijn interesseert echter weinigen. De muziek klinkt vooral zwaar en lomp. Kittie, je houdt er van of het boeit je niet. Voor velen geldt het laatste. Ook ik ben ervan overtuigd dat als Kittie alleen uit mannelijke bandleden bestond, ze waarschijnlijk nooit verder gekomen waren dan plaatselijke buurthuizen in Ontario. Een band welke duidelijk wél op eigen kracht haar boontjes dopt en gedurende haar optreden in de tent steeds meer mensen voor zich weet te winnen is het Belgische .Calibre. In hun thuisland is Calibre al behoorlijk populair, zo viel recentelijk te merken aan de bomvolle tent op het Groezrock festival. Er bestaat een grote kans dat na Ozzfest ook de Nederlandse punk en hardcore liefhebbers overstag zullen gaan. Ga deze afwisselende emopunk van hoge kwaliteit zeker bekijken als je naar Werchter, Graspop of Pukkelpop gaat!

Voor Within Temptation was het erop of eronder.

123

FOTOGRAFIE: Jeroen Verdel

1234
TOOL foto Ozzfest 2002 Agresión foto Ozzfest 2002 Slayer foto Ozzfest 2002 Slayer foto Ozzfest 2002 Slayer foto Ozzfest 2002  foto Ozzfest 2002  foto Ozzfest 2002 Callenish Circle foto Ozzfest 2002 Within Temptation foto Ozzfest 2002 Within Temptation foto Ozzfest 2002 Within Temptation foto Ozzfest 2002 Within Temptation foto Ozzfest 2002

1234

ARTQUAKE 2001 FOTO'SDe fotograaf van Festivalinfo kon zich vergrijpen op Artquake aan artiesten...

BEVRIJDINGSPOP HAARLEM 2001 De fotograaf van Festivalinfo is ter plaatse op het Bevrijdingspop in Haarlem...