VERSLAG: Dauwpop 2009

Festivalinfo was aanwezig op Dauwpop 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 93 foto's.

12

Dan Auerbach, Ilse DeLange, Five ‘O Clock Heroes, Novastar, Infadels, Guus Meeuwis

Dan Auerbach
De zanger/gitarist van The Black Keys – welke onlangs een kleine uiterlijke metamorfose onderging – staat vandaag met z’n ‘eigen’ band in Hellendoorn. Of het nu aan die uiterlijke verandering (geen baard meer) ligt is niet helemaal duidelijk, maar er staan bij deze groep bijzonder weinig mensen te kijken en luisteren. Doodzonde, want dit is goed. Zo goed, dat het een gemiste kans is voor veel mensen dat ze dit voorbij laten gaan. Goeie songs, lekkere vibe en vooral veel old fashion klanken. Retro pop/rock met een hele dikke laag blues en folk. Soms misschien iets teveel van hetzelfde, maar gelukkig komt er nooit een moment dat het inkakt. Een opmerkelijk detail is, dat er twee drummers op het podium aanwezig zijn. Onderling wisselen deze in ondersteunde percussie en drumwerk, wat een echte meerwaarde geeft. Dan Auerbach, het goed bewaarde geheim van Dauwpop 2009.

Ilse DeLange
Eén van dé grootste vrouwelijke Nederlandse artiesten van dit moment. De Dommelsch tent is stampvol, dus die stelling wordt hier in het pittoreske Hellendoorn nog eens bevestigd. Op een klein schoonheidsfoutje van de begeleidingsband na – tijdens het eerste nummer - een vlekkeloos optreden. Ilse weet het publiek vanaf het begin naar haar hand te zetten. Er wordt een setlist gespeeld met – hoe kan het ook anders – enkel hits. Het publiek geniet en Ilse met haar band ook. Ilse zingt, het publiek doet mee. Ilse zwaait, het publiek doet mee. Voor veel mensen is dit duidelijk één van de muzikale hoogtepunten van de dag.

Five ‘O Clock Heroes
Hippe-mensen-muziek, zoals hippe-mensen-muziek bedoeld is. Springerige moderne rock klanken en een energieke show. Erg druk is het echter niet, jammer voor de heren. Toch lijken ze zich er niet aan te storen en gaan ze mooi los.

Novastar
Een uiterst getalenteerd man die Joost Zweegers. De Nederlands-Belgische singer-songwriter weet de intieme songs van de studio albums live groots te brengen. Een andere invalshoek, maar zeer geslaagd. Ook de radiohits dragen ze ietwat anders voor dan we van de cd’s gewend zijn. Het beroerd en het knalt tegelijkertijd. Joost als multi-instrumentalist trekt alle aandacht naar zich toe door zijn energieke aanwezigheid. Op intense wijze worden uitgebreidere versies van nummers voorgeschoteld. De band speelt erg goed en het is een uiterst overtuigende show. Joost staat op de piano, rent in het rond en sleept het publiek mee tijdens het bombastische optreden. De ene keer zit hij achter de piano, dan staat hij te zingen met een akoestische gitaar daarna is hij weer met een basgitaar in z’n handen te zien. Eén van de muzikale hoogtepunten van de dag.

Infadels
De Infadels is een festivalband bij uitstek. Overal al eens te zien geweest, nu ook op Dauwpop. Zelfs als afsluiter op de Jägermeister Suprise Stage. Ze doen hun reputatie eer aan, ondanks een wat moeilijke start. De show komt wat langzaam op gang, maar begint geleidelijk aan losjes aan te voelen. De tent is vol en het enthousiasme van het publiek laait op. Hoe verder het optreden vordert, hoe zweteriger het wordt onder de tentdoeken. Het publiek houdt van de springerige muziek van de Infadels. Funky punky hippe rock om op los te gaan.

Guus Meeuwis
Guus Meeuwis is al jaren niet meer dat studentje met geinige Nederlandstalige liedjes. Tegenwoordig speelt de gezellige Brabander in de grootste zalen en verkoopt overal uit. Een goeie zet van de Dauwpop organisatie om deze man met voltallige band (incl. blazers!) uit te nodigen om de boel af te sluiten. De tent staat op z’n kop en zelfs achterin de stampvolle tent wordt de polonaise nog gedaan. Guus Meeuwis een gangmaker pur sang en maakt er een mooi feest van. Zelfs de gewone man staat niet stil bij de muziek van Guus. Een waardige afsluiter van een mooi festival voor alle lagen van de bevolking.

Dauwpop was dit jaar weer een goed feest met bijna een familiair karakter. Het weer zat mee, het bier vloeide rijkelijk, het eten was goed en de line-up was weer dik in orde. Dauwpop mag met recht een stabiele factor worden genoemd door festivalminnend Oost-Nederland. Op naar Dauwpop 2010!

12

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk   Tim van Veen

12345678
Death Letters foto Dauwpop 2009 Death Letters foto Dauwpop 2009 Death Letters foto Dauwpop 2009  foto Dauwpop 2009 Miss Montreal foto Dauwpop 2009 Miss Montreal foto Dauwpop 2009 Miss Montreal foto Dauwpop 2009 De Staat foto Dauwpop 2009 De Staat foto Dauwpop 2009 De Staat foto Dauwpop 2009 De Staat foto Dauwpop 2009 De Staat foto Dauwpop 2009

12345678

JERA ON AIR 2009Metal, punk, hip-hop en rock. Het is allemaal vertegenwoordigd op Jera on...

HIGHLANDS FESTIVAL 2009 Waar Blues en rock samenkomen, dat is het Highlands festival. Niet alleen was...