VERSLAG: Pinkpop Classic 2009

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop Classic 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

VERSLAG: Marco Smeets

12

Janse Bagge Bend, Claw Boys Claw, The Stranglers

Het is alweer het derde jaar Pinkpop Classic en met een opkomst van 11.000 bezoekers is dit meteen het meeste van alle jaren. Als we dit vergelijken met de originele Pinkpop stelt dit aantal weinig voor. Het voordeel hiervan is dat er wel genoeg plek is voor de vele klapstoeltjes die vandaag dus wel naar binnen mogen. Dit eendaags festival kenmerkt zich doordat het programma geheel bestaat uit bands die reeds eerder op Pinkpop stonden. Deze bands bestaan dus al een aantal jaren en logischerwijs zijn er vandaag maar weinig tieners en twintigers te bekennen. Misschien hierdoor alsmede door de bloedhete zon hangt er de gehele dag een gezellige en relaxte sfeer.

Zoals de twee voorgaande edities staat ook dit jaar de Janse Bagge Bend als openingsact op Pinkpop Classic. Ze hoeven het publiek niet meer op te warmen, de zuiderzon schijnt namelijk zo hard dat we om twaalf uur al zweetdruppels op onze voorhoofden hebben staan. We zien op het podium elf Limburgers en dat laten ze ons weten ook. Naast de verzameling Limburgse vlaggen worden we alleen maar in het dialect toegesproken. Met hun opzwepende nummers maken ze er een gezellig feestje van. De percussionist zorgt door zijn verkleedpartij met hoeden voor een glimlach op onze gezichten. Ook Gé Reinders komt nog even langs als speciale gast om mee te zingen tijdens het nummer 'Proemevlaai'. Een feestelijk nummer met diepgaande teksten over een pruimenvlaai waarvan ze korstjes niet willen eten. En dit is nog lang niet alles, ze brengen namelijk een doventolk op het podium die het nummer in gebarentaal aan ons uitlegt. Niet veel later staat deze doventolk vuur te spuwen. Een bijzondere show, zoiets zien we niet elke dag. Het merendeel van de setlist bestaat uit covers en zo eindigt dit feestje met ‘Lola’ van The Kinks.

We zijn reeds in de stemming gebracht en zijn klaar voor de mannen van Claw Boys Claw. In zowel 1986 als 1993 stonden deze mannen al op Pinkpop en we zijn nu extra benieuwd of ze diezelfde spanning in de show kunnen brengen of dat het ouwe lullen zijn geworden. Op het antwoord hoeven we niet lang te wachten, zanger Peter te Bos geeft alles wat hij heeft als een jonge hond. Wanneer de persfotografen vertrekken (altijd na het derde nummer) sommeert de zanger de fotografen te blijven, hij vind het een schijt regel dat ze moeten gaan van de beveiliging. De persfotografen kijken verbaasd naar de beveiliging en besluiten te blijven. Tijdens hun grootste hit ‘Rosie’ uit 1992 krijgt de zanger een lampenkap uit het publiek en zet hij hem op zijn hoofd wat natuurlijk erg leuke foto's oplevert. Peter heeft vandaag echt schijt aan alles, hij verlaat het podium en loopt al zingend door het publiek. Om het feestje helemaal compleet te maken spelen ze tien minuten langer door waardoor de rest van het tijdschema ook vertraging oploopt. De oude rotten zijn het nog niet verleerd.

We gaan terug in de tijd, terug naar de jaren zeventig met The Stranglers. Op het podium staan vier mannen, allemaal gekleed in het zwart. Deze mannen hebben een hele stapel hits geschreven en stonden in 1985 op Pinkpop. Aangezien de Limburgse zon geen moment rust neemt is het nummer 'Always The Sun' wel toepasselijk. Natuurlijk komen alle grote hits voorbij zoals 'Skin Deep', 'Something Better Change' en 'Golden Brown' welke toch wel het beste wordt ontvangen door het publiek. Een man met een Schotse rok probeert nog het podium op te klimmen maar wordt op het nippertje er vanaf getrokken. Wanneer we het einde van het concert naderen krijgen we steeds meer het gevoel dat de nummers niet meer in deze tijd passen. Dus tot een hoogtepunt is niet komen, maar door hun hits is het een feest van herkenning.

12

FOTOGRAFIE: Marco Smeets   Luuk Denekamp

1234
De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2009 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2009 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2009 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2009 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2009 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2009 De Janse Bagge Bend foto Pinkpop Classic 2009 Claw Boys Claw foto Pinkpop Classic 2009 Claw Boys Claw foto Pinkpop Classic 2009 Claw Boys Claw foto Pinkpop Classic 2009 Claw Boys Claw foto Pinkpop Classic 2009 Claw Boys Claw foto Pinkpop Classic 2009

1234

SZIGET 2009Met bijna 400.000 bezoekers brak Sziget dit jaar zijn eigen record van...

FEEST IN HET PARK 2009 Feest in het Park. De naam zegt het eigenlijk al. 4 dagen hele mooie...