VERSLAG: Virus 2005

Festivalinfo was aanwezig op Virus Cultureel Festival 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 20 foto's.

12

Virus festival deel 2

Na een de teleurstelling van Judasville ben ik toch wel klaar voor wat harder werk.
Tijd om de beukende metal mannen van Isle of Men te bezichten op de Drop Zone. Deze metalband bestaat uit mannen die vroeger in diverse hardcore bands hebben gespeeld, en hun essentie ligt dan ook meer in de show dan in de muziek. Maar wat knallen deze mannen toch! Een strak gespeelde set, met een erg energieke frontman, die het publiek goed meekrijgt.
Ik vond de muziek toch wel erg veel op The Dillinger Escape Plan lijken, die chaotische metal mengt met jazzstructuren. Jammer, want ze zijn technisch erg strak, en kunnen best hun eigen stijl creeren. Tip voor de volgende CD misschien?

Dan klinken er op de Virus Main Stage rustgevende klanken. En een zwoele mannenstem ondersteunt deze. Ozark Henry laat zich niet kennen omdat zijn voet gebroken is, en treedt alsnog op, comfortabel zittend op een krukje. Van een echte podiumprestatie kan je niet spreken, omdat het vooral om de muziek draait bij Mr Henry. De echte fans staan vooraan ieder woordje mee te zingen, en de rest kan alleen de Bob Marley cover wat meebleren. Toch overheerst er een hele relaxede, bijna magische sfeer bij het hoofdpodium, en kan Ozark Henry spreken over een geslaagd optreden.

En dit jaar heeft Virus het voor elkaar gekregen om een internationale headliner te strikken om de Virus Main Stage af te sluiten. En zeg nou eerlijk, wie kan dat nou beter als Reel Big Fish? Een ska/punk band rechtstreeks uit de USA, die vrijwel commercieel succes heeft weten af te dwingen door hun aanstekelijke, swingende ska/punk. Zodra ze hun set openen beginnen de mensen die hun laatste CD hebben gekocht uit volle borst mee te zingen. Maar daarna spelen ze "Trendy" en barst het hele publiek los. Crowdsurfers beginnen op te duiken, en de skank pit ontstaat vlak voor de hekken. Gezellig is het wel, en dat kun je maar al te goed zien aan de gezichten van heren van Reel Big Fish. Ze maken allerlei grappen tussendoor over de bezienswaardigheden van Eindhoven, en spelen hun setlist vrolijk door met al hun hits. Ook spelen ze hun cover van A.A - "Take On Me". Wat tijdens dit optreden tot mij doordringt, is hoe goed het geluid is afgesteld op het Virus festival. Ieder instrument is goed hoorbaar, en de zang is precies goed verstaanbaar. Complimenten voor de geluidstechnicussen daar! Nadat Reel Big Fish klaar is, smeekt het publiek voor een encore.
En zo sympathiek als Reel Big Fish is, komen ze terug voor 2 nummertjes, laten het publiek nog een keer knallen met afsluiter Sellout.

Maar het festival is nog niet afgelopen, na de hand is er in het Auditorium nog wat dance aan de gang, maar ik ben zo afgepoeierd van het festival, dat ik mijn vriendinnetjes waar ik mee was gaan festivallen gedag zeg, en aan mijn welverdiende rust begin....

Tot volgend jaar Virus!

12

12
Isle of Man foto Virus 2005 Isle of Man foto Virus 2005 Isle of Man foto Virus 2005 Judasville foto Virus 2005 Judasville foto Virus 2005 Judasville foto Virus 2005 Ozark Henry foto Virus 2005 Ozark Henry foto Virus 2005 Ozark Henry foto Virus 2005 Reel Big Fish foto Virus 2005 Reel Big Fish foto Virus 2005 Reel Big Fish foto Virus 2005

12

ARROW ROCK 2005Het Arrow Rock festival is het ultieme festival voor de Classic Rock...

WALDROCK 2005 Net als voorgaande jaren is Festivalinfo aanwezig op HET metalfestival van...