VERSLAG: Waldrock 2005

Festivalinfo was aanwezig op Wâldrock 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 49 foto's.

123

Waldrock Pagina 1

Hoewel het voor het grote publiek misschien geen grote namen lijken die in het Friese Burgum op de bill staan, kunnen de liefhebbers van de hardere muziek hun lol vandaag op: op Wâldrock.

Net als vorig jaar valt ook deze 18e editie gelijk met een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal. Een groot scherm met hierop de wedstrijd bleek vorig jaar een groot succes; veel bezoekers keken liever daarnaar dan naar Twisted – fucking – Sister. Dit jaar geen scherm, dan maar weer ouderwets bellen naar huis voor de tussenstanden.

Zoals elk jaar is de opener van Wâldrock een Friese band (die vaak niemand kent). Icepick doet wel een aantal belletjes rinkelen. Het vijftal heeft onlangs hun eerste album, Goldrush, uitgebracht en is hiermee ook meteen de jongste band voor vandaag. Aan de podiumpresentatie is te zien dat ze nog niet heel erg lang meespelen en weinig ervaring hebben op podia van festivalformaat. Zowel de frontman als het thuispubliek is enthousiast. De duidelijk door de Cro-Mags beinvloedde core van de oude stijl zou in de tent echter nog beter uit de verf zijn gekomen.

De opener van de tent en ook meteen de hardste band van de dag is Cephalic Carnage. Deze maakt een bijzondere mix van jazz, grindcore en death metal. De band wordt getipt als een ‘must have seen’ door de organisatie van het festival. Met grote ogen staan de meeste mensen te kijken terwijl de chaotische warboel door de tent raast. Tering. Dit is toch niet meer normaal! Het is duidelijk dat het publiek niet weet hoe hier op te reageren. In plaats van een grote mosh-pit blijft het bij raar aanstaren van de band.

Enorm zwaar dondert Mastodon haar moderne metal neer op de mainstage. Volgens sommigen is Mastodon de toekomst van de metal. Toekomst hebben de mannen uit Atlanta zeker. Live maken ze hetgeen ze op het succesvolle album 'Leviathan' hebben staan voldoende waar. Heftig riffwerk, beukend en groovend tegelijk. Hard, thrashend, rockend, opzwepend en stoer maakt Mastodon precies dátgeen wat de harde muziek nodig heeft. Méér Mastodon in de toekomst. Goede heavy shit.

Met de promotie van Epica is in ieder geval niks mis. Deze band is ongetwijfeld een van de meest geboekte bands van 2005. De band is opgericht door ex-After Forever zanger/gitarist Sahara Dust en komt muzikaal erg overeen met deze mede goth-metal band. Wat eerder al opviel als negatief puntje bij live optredens van Epica komt ook vandaag weer naar voren, waarom schreeuwt zangeres Simone Simons zo erg in de microfoon tussen de nummers door? Wanneer je de band zo vaak ziet gaan zulke dingen nou eenmaal opvallen. Verder een goed optreden zoals we van deze band gewend zijn, klappen op commando en headbangende bandleden met ventilatoren in hun gezicht.

123

12345
Accept foto Waldrock 2005 Accept foto Waldrock 2005 Accept foto Waldrock 2005 Cephalic Carnage foto Waldrock 2005 Cephalic Carnage foto Waldrock 2005 Cephalic Carnage foto Waldrock 2005 Cephalic Carnage foto Waldrock 2005 Dimmu Borgir foto Waldrock 2005 Dimmu Borgir foto Waldrock 2005 Dimmu Borgir foto Waldrock 2005 Dio (Ronnie James) foto Waldrock 2005 Dio (Ronnie James) foto Waldrock 2005

12345

VIRUS 2005Het jaarlijks cultureel festival Virus in Eindhoven is altijd de moeite waard...

RANDROCK 2005 Randrock had dit jaar weer een leuk gevarieerd programma. Ska met Mark Foggo,...