VERSLAG: North Sea Jazz 2005

Festivalinfo was aanwezig op North Sea Jazz 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

1234

North Sea Jazz - verslag deel 3

Relax!”, dat moeten deze Haarlemse mannen denken als ze een kwartier te laat het podium op komen. De uitgelopen soundcheck zal ongetwijfeld verband houden met de opname van hun live DVD. In tegenstelling tot de naam is rust echter niet hetgeen dat in je opkomt tijdens dit optreden. Een mix van hiphop en ska en een hele hoop energie maken het tot een boeiend geheel. Eigenlijk zouden ze optreden op het Dakterras, maar gezien het hoge spring-gehalte van hun muziek is uitgeweken naar de vastere ondergrond van het Paul Acket Paviljoen. En dat is maar goed ook, het publiek doet alles wat frontman Llewy Is Sel vraagt, en dat is alles behalve stilstaan. Ook Boris “Keep the Soul alive” Titulaer komt nog even langs voor het nummer “No Sunrise” waar hij en Relax momenteel een hitje mee hebben. Prachtige live band!

Dé grote man van deze editie van het festival is Oscar Peterson. De laatste der Mohicanen, bijna 80 jaar, met een herseninfarct in het verleden, speelt met zijn nieuwe kwartet in de PWA zaal. Deze toppianist speelde in het verleden met de groten der aarde en is er inmiddels zelf ook één. De laatste jaren heeft hij zich weer wat meer toegelegd op het schrijven van nieuwe muziek. En dat horen we. Naast het oude materiaal vallen vooral de nieuwe nummers op. Heel indrukwekkend is het nummer “Requiem” dat hij geschreven heeft als ode aan de overleden jazz giganten. Hij toont zich een goede bandleider door zijn mede muzikanten ruim de gelegenheid te geven te soleren. Het publiek weet dat ze hier met een legende te maken hebben en de PWA zaal barst na elk nummer bijna uit zijn voegen. Hopelijk kunnen we nog wat jaren genieten van deze man.

Amos Lee is een 27-jarige ex-leraar uit Philadelphia en een rijzende ster aan de soul hemel. Zijn doorbraak kwam toen hij in het voorprogramma stond van Norah Jones. Vervolgens verscheen zijn debuutalbum “Amos Lee” en nu is het wachten tot de rest van de wereld hem ontdekt. Wat vandaag meteen opvalt is dat zijn stem niet in goede doen is. De hoge noten zijn lastig en zijn stem klinkt rauwer dan normaal. Echter storend is het niet. Hij vraagt namelijk vriendelijk of het publiek hem wil helpen met de hoge noten, terwijl hij dubieus mengseltje drinkt om de keel te smeren. Het rauwe past verder uitstekend bij de zeer emotionele muziek die hij maakt. Op verzoek van een dame op de voorste rij speelt hij het prachtige “Soul Suckers” en hij sluit af met de ballade “In the arms of a woman.” De intieme zaal, zijn rustige, misschien zelfs wat verlegen houding en de heerlijke nummers maken dit tot een optreden dat je diep van binnen raakt.

Wat betreft de bezetting is de enige die mist in de band van Candy Dulfer, Prince zelf. Bijna alle leden spelen met Prince of hebben met hem gespeeld. Ook de special guest Sheila E was drummer van Prince. De fotogenieke Candy Dulfer weet met haar ploeg een hoop geluid te produceren, af en toe klinkt het allemaal wat te druk. Maar voor de rest is het een prachtige show. Sheila E poogt halverwege de regie over te nemen, wat mooie interactie oplevert tussen haar trommels en bellen en de saxofoon van Candy Dulfer. Natuurlijk komt ook de hit “Sax-a-go-go” nog even langs. Al met al is het een optreden dat barst van de energie, waarmee ze bewijst bij de internationale top te horen.

1234

123
Benny Golson foto North Sea Jazz 2005 Robert Cray foto North Sea Jazz 2005 Chantz foto North Sea Jazz 2005 Cristina Branco foto North Sea Jazz 2005 Rita Reys foto North Sea Jazz 2005 Cristina Branco foto North Sea Jazz 2005 Cristina Branco foto North Sea Jazz 2005 Rita Reys foto North Sea Jazz 2005 Greg Osby foto North Sea Jazz 2005 Katie Melua foto North Sea Jazz 2005 Jamie Cullum foto North Sea Jazz 2005 John Scofield foto North Sea Jazz 2005

123

EARTHSHAKER FESTHet Earthshaker Fest is een Duits festival dat in Nederland nog niet de...

BOSPOP 2005 Druk festivalweekend of niet, ondanks het druilerige weer is Bospop nagenoeg...