VERSLAG: Bospop 2005

Festivalinfo was aanwezig op Bospop 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

12

Bospop 2005 verslag - deel 1

Druk festivalweekend of niet, ondanks het druilerige weer is BOSPOP nagenoeg uitverkocht. Al lang voor Arrow Rock hadden ze in Weert begrepen dat oude rotten nog steeds heel wat mensen op de been weten te brengen.
Naast V-male (winnaars van het Weerter amateurfestival geformeerd rond zangeres Sandra Peeters, ergens te plaatsen tussen nu-metal en pop) en The Sheer mogen we dus hupsen op de Zappa-eske fratsen van het plaatselijke Vido, dat ook al op de eerste aflevering aanwezig was, en andere vaste klanten als snarenatleet Steve Lukather, Marillion wiens Steve Hogarth zich zelfs aan Kayleigh waagt en de nimmer teleurstellende De Dijk, voor de zesde keer present op het jubilerende festival.

Nostalgie leeft. Vooral bij Peter Frampton die, nieuw album of niet, naast een korte terugblik op Humble Pie zijn hele set opbouwt rond de hits van de succesplaat Comes Alive!: Show Me The Way, Baby I Love Your Way en Do You Feel Like I Do dus, compleet met "jappiotube". En dan rest als toegift niks anders dan een lange gitaarsolo. Dat is de nog immer jongensachtige ogende veteraan wel toevertrouwd, al zou wat meer avontuur beslist geen overbodige luxe zijn geweest.

Wat dat betreft is Uriah Heep beter bij de les. Natuurlijk mogen Look At Yourself, July Morning en het onvermijdelijke Easy Living niet ontbreken, maar de band rond oerleden Mick Box en Lee Kerslake presenteert ook veel sterk recent materiaal en hebben bovendien met Bernie Shaw een moordzanger binnen de gelederen. Maatvast, weinig gepiel en opmerkelijk vitaal.

Dat laatste is zeker ook van toepassing op Hayseed Dixie uit het gehucht Deer Lick Holler in de Amerikaanse Appalachen. Hun semi-akoestisch gespeelde hillbilly en hardrock, aangestuurd door supersonische banjo- en mandoline zet de tent moeiteloos op z'n kop. Het voor de hand liggende nummer Dueling Banjo's en voor het overige razend knap verbouwde covers van AC/DC, Motörhead en Kiss. Alleen die mega-lange solo's hadden achterwege kunnen blijven. Of is dat wat ze bedoelen met Highway To Hell?

Even gas terugnemen met Rodger Hodgson. Het is even schrikken dat de voormalige frontman van Supertramp enkel door een saxofonist begeleid wordt. Maar niet getreurd; het klinkt als een complete band. Zo opmerkelijk zelfs dat we ons stiekem afvragen of de Brit ons niet besodemieterd heeft en een klassiek album als Crime Of The Century gewoon in zijn eentje heeft opgenomen. Zijn mierzoete solonummers doen het glazuur spontaan van je tanden springen en van die ijle stem moet je houden, maar evergreens als School, Dreamer en The Logical Song zouden qua thematiek en gedrevenheid zelfs hedendaagse pubers moeten aanspreken. Maar toch blijf ik erbij, hoe gelikt het ook klinkt.... dit is geen Bospop act. Kracht zien en horen we niet in de nummers door het ontbreken van een band.

Ook simpel, maar een flinke categorie heftiger is het Canadese Last Supper met een originele mix van grunge en Britpop waarin gitaar, conga's en de smachtende stem van frontman Dan Shwetz de boventoon voeren. Veel melancholie, intelligent geëngageerde teksten en een verrassende vertolking van Pink Floyd's Another Brick In The Wall.

Verrassingen zijn bij hekkensluiter Joe Cocker uiteraard ver te zoeken. De man komt, ziet en doet wat van hem verwacht wordt. Een ongelooflijk lange hitcollectie passeert de revue. One van U2 heeft Johnny Cash veel beter gecoverd en de klassieke versie van Lovin Spoonfull's Summer In The City valt niet te overtreffen, maar voor het overige is er weinig te klagen. Cocker kan nog behoorlijk uithalen met zijn gruizige stem en als zijn stem het even niet kan halen doet een koortje wonderen. Bovendien wordt het sympathieke Woodstock icoon geruggensteund door een competent en soms opvallend subtiel musicerende band. Tijdens een zwijmelliedjes als You Are So Beautiful kunnen de oordopjes zelfs uit.

12

12
Action In DC foto Bospop 2005 De Dijk foto Bospop 2005 In Extremo foto Bospop 2005 In Extremo foto Bospop 2005 Iron Maiden foto Bospop 2005 Iron Maiden foto Bospop 2005 Iron Maiden foto Bospop 2005 Joe Cocker foto Bospop 2005 Marillion foto Bospop 2005 Masterplan foto Bospop 2005 Masterplan foto Bospop 2005 Overkill foto Bospop 2005

12

NORTH SEA JAZZ 2005De laatste keer in Den Haag en het 6e lustrum, het belooft een bijzondere...

ROCK WERCHTER 2005 Rock Werchter is altijd al een festival van superlatieven geweest. Bijna elk...