VERSLAG: Earthshaker Fest

Festivalinfo was aanwezig op Earthshaker Fest 2005 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

123

Earthshaker Fest - deel 1

Het Earthshaker Fest is een Duits festival dat in Nederland nog niet de bekendheid geniet als de festivals Bang Your Head en Wacken Open Air. Dit jaar werd dit festival gecombineerd voor het eerst gecombineerd met de fanconventie van Manowar. Reden genoeg was om eens een kijkje te gaan nemen in het dorpje Geiselwind.

Het festivalterrein van het festival is pal gelegen aan de Duitse snelweg tussen Würzburg en Nürnberg. Aangezien het plaatsje normaliter een pleisterplaats voor truckers is zijn er ruim voldoende eetgelegenheden aanwezig. Op de woensdagavond komen we Joey de Maio van Manowar dan ook tegen in het plaatselijke truckerscafé. Joey komt hier een hapje eten en achteraf is dit ook het enige moment dat we deze zelfbenoemde koning van de metal van zo dicht bij kunnen bewonderen.

Donderdag
De fanconventie op donderdag vangt aan met een demonstratie van de Joms Vikings. Een spectaculaire show met zwaarden, zweepslagen en echte vikingen. Vervolgens worden alle mensen die ooit maar iets met Manowar gedaan hebben voorgesteld en aan het einde komt dan eindelijk ook de band nog even. Na deze officiële opening beginnen allerhande workshops waar we onder andere de ontwerper van de hoezen kunnen ontmoeten, oude leden van de band, maar waar zijn de heren van Manowar zelf? In de tijd die ze eigenlijk op de fanconventie hadden moeten staat zijn zij waarschijnlijk te druk geweest met het totaal omgooien van het speelschema van het eigenlijke festival op zaterdag omdat de heren ineens van de geplande twee uur toch drie uur willen spelen. Jammer. Zeker voor de fans die voor deze bijeenkomst 50 euro hebben neergeteld!

Op de donderdagavond valt er gelukkig nog meer te beleven. In de ‘Eventhalle’ op het terrein vindt een ‘warm-upshow’ plaats waar al de nodige leuke band spelen. De aftrap wordt gegeven door het Finse Turisas. Wat veel wegheeft van Fintroll die daarna het podium bekleedt. Allebei Polka bands maar Turisas heeft ook een violist in dienst en heeft het showelement wat beter uitgewerkt waar Fintroll het wint qua boeien gedurende het optreden. Turisas begint zeker goed maar als de eigen nummers op zijn verliest het optreden ook meteen zijn aantrekkelijkheid. Toch een band om in de gaten te houden.

Tussen Fintroll en Turisas warmt de band Loudness het publiek alvast op voor hun optreden de volgende dag.

Powergod is een Duitse coverband. Hun tweede album is een tribute to the eighties waar zij een aantal nummers van ten gehore brengen. Bij het Duitse publiek gaat het erin als koek.Wat minder gecharmeerd zijn wij van Holy Hell. Deze band wordt aangekondigd door, hé daar is ie weer, Joey de Maio. Deze band is zijn ontdekking en wellicht zijn antwoord op de band Nightwish. Tijdens de fanconventie gaf Joey nog behoorlijk af op Nightwish maar ons advies is om toch eerst eens wat beter te luisteren naar zijn eigen ontdekkingen. De muzikanten doen hun werk goed maar die valse kat op het podium hoeven wij niet meer te zien….

123

1234
Manowar foto Earthshaker Fest Manowar foto Earthshaker Fest Manowar foto Earthshaker Fest Masterplan foto Earthshaker Fest Mercenary foto Earthshaker Fest Nightwish foto Earthshaker Fest Nightwish foto Earthshaker Fest Nightwish foto Earthshaker Fest Powergod foto Earthshaker Fest Powergod foto Earthshaker Fest Primal Fear foto Earthshaker Fest Rhapsody (metal) foto Earthshaker Fest

1234

ZOMERCARNAVALDat de zomer in 2005 wat tot nu toe wat tegenvalt was op het Zomercarnaval...

NORTH SEA JAZZ 2005 De laatste keer in Den Haag en het 6e lustrum, het belooft een bijzondere...