VERSLAG: Graspop 2010

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 163 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Graspop 2010 Dag 2

De eerste dag van Graspop was gevuld met zonneschijn en hoge temperaturen, maar de tweede dag gooit hier nog een schepje bovenop. Temperaturen tegen de dertig graden en geen wolkje aan de lucht. De zonnebrand crème lijkt niet aan te slepen.

Een band om goed wakker geschud te worden is het Nederlands Hail Of Bullets. Van Drunen & co maken er een goed feestje van en presenteren zoals altijd werk van hun enige langspeler ‘Of Frost And War’. En ook een nummertje van de laatste EP. De moshpit is al groot en met luid gejuich verlaat de band na 40 minuten het podium.

Sabaton is in België wereldberoemd. Dat de achtergrond van het logo van de band de Belgische vlag is zegt al genoeg. Het nodige vuurwerk wordt gebruikt bij de show van de Zweedse heavy metal band en het ene na het andere compliment wordt gegeven door de zanger. Er komen zelfs wat Nederlandse woorden uit zijn mond, maar dit komt niet verder dan ‘neuken in de keuken’. Verder over de muziek.. nummers als ‘Attero Dominatus’ en ‘Primo Victoria’ klinken goed en de band zet een prima optreden neer en het publiek gaat uit zijn dak.

Dark Funeral is om kwart over 2 ’s middags de eerste black metal band van het weekend. Het geluid wil echter niet helemaal meewerken en voornamelijk het hakwerk van de drummer is goed te horen.

Door velen wordt Cannibal Corpse omschreven als een ‘bak met herrie’ en ‘onverstaanbaar’, maar de liefhebber krijgt een prima set voorgeschoteld waar alle hits als ‘Hammer Smashed Face’ en ‘Fucked With A Knife’ voorbij komen. De zanger is daarnaast erg goed bij stem. De kolkende metalmassa voor het podium gaat uit zijn dak en zorgt voor een prima moshpit.

Carcass is de dit weekend niet alleen de hardste band van het hoofdpodium, maar ook een van de betere. Met nummers als ‘Corporal Jigsaw Quandary’ en ‘No Love Lost’ hebben de pioniers van grindcore een stapel klassiekers in huis waar het Belgische publiek op wordt getrakteerd. Voor velen is de band echter te hard en het is dan ook niet zo druk als eerder bij Bullet For My Valentine.

Uit Tampa, Florida komt Obituary. Obituary speelt death metal. Obituary doet dat goed. Eigenlijk zijn 50 minuten veel te kort voor de gebroeders Tardy die voor de derde maal in vijf edities Dessel aan doen. Graspop wordt getrakteerd op vlotte set met als afsluiter een van de beste death metal nummers ooit geschreven: Slowly We Rot.

Tankard speelt al twintig jaar lang ‘alcoholic metal’ en heeft een hele rits albums op zak die stuk voor stuk over het nuttigen van alcohol gaan. Zanger Andreas was altijd erg erkenbaar door zijn dikke pens welke onder zijn shirt uit hing, maar tegenwoordig is hij een gezonde slanke kerel, bijna onherkenbaar van zijn vroegere zelf. Gelukkig heeft hij zijn stem nog en gaat er het nodige bier doorheen in de Metal Dome. “We need a fucking beer!”

Soulfly is tussen Aerosmith en Kiss misschien een klein bandje, maar Max Cavalera reist al tientallen jaren de wereld over en weet hoe hij zijn muziek moet brengen. Met een geweldig nieuw album ‘Omen’ op zak sluit Soulfly de zaterdag af. De band speelt naast het nieuwe werk ook de vertrouwde hits en wat Sepultura hits van vroeger. Ondanks dat er al aardig wat mensen naar hun tent zijn is dit toch wel de enige ‘metal’ headliner op het metal festival. Graspop mag vaker bands van dit formaat bovenaan de affiche plaatsen.

123

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

1234567891011121314
Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Motörhead foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Tarja Turunen foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Saxon foto Graspop 2010 Killing Machine foto Graspop 2010

1234567891011121314

PARKCITY LIVE 2010Voor de eerste keer werd in Heerlen het ParkCity Live festival georganiseerd....

ROCKIN' PARK Een gloeiendheet Goffertpark verwelkomt zo'n 35.000 bezoekers voor Rockin'...