VERSLAG: Stofpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Stofpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 13 foto's.

12

Stofpop - deel 2

Vervolgens betreden zeven jongens het podium. Tijd voor de Amsterdamse ska-band Fugu (eerder Good 2B True). Feestmuziek als dit klinkt altijd fantastisch en krijgt altijd de hele zaal standaard mee met de skank-pasjes. Het zijn dan ook de drie blazers en de andere muzikanten die de bands maken. De tekst zelf gaat namelijk over “gratis bier” en andere lolligheden. Ook Fugu heeft tijd voor covers, dit vooral bekend bij de oudere bezoekers: Bob Dylan.

De meiden band dWin speelt erg verschillende muziek. Op het podium zien we een accordeonist, pianist, gitarist, drummer, bassist en natuurlijk zangeres. Helaas is de geluidsman al de hele avond met andere dingen bezig, want ook hier klinkt het geluid erg slecht. Zangeres Sallie klinkt erg op de achtergrond. Wanneer de bas van Rosa ermee stopt word de set even stilgezet en word er gevraagd of ze een bas mogen lenen van één van de andere bandjes. Deze helpen natuurlijk graag mee. Op een groot festival zou zoiets natuurlijk niet kunnen, maar hier zijn het zulk soort kleine dingen die het festival zou leuk maken.

Over bassisten gesproken. De band Numbers doet het met de bassist van Psychotronica, welke we eerder vandaag al enthousiast over het podium zagen springen. De muziek is echter niet te vergelijken met de voorgaande band. Deze jongens spelen pop tot jazz, George Gershwin tot Michael Jackson. Zoals ze zelf zeggen “Geen commentaar, gewoon muziek”.

De band Plakband plakt heel veel verschillende genres aan elkaar. “ze kloten gewoon een beetje” meld de website van het festival. Een bandnaam als dit laat ook al te raden dat er geen geniaal brein achter zit.

De band People is Thomas de Beus (gitarist, trompettist en pianist) en Boris van Hoytema (muziekmachinist en vocalist). Laten deze twee heren nou net de organisatoren zijn van de avond. Dat een festival zichzelf boekt is niet ondenkbaar, maar deze heren programmeren zichzelf heel bescheiden als headliner, en geef ze is ongelijk. People liet eerder weten dat ze het belangrijk vinden dat mensen op hun muziek kunnen dansen. Aangezien dit de hele avond al gebeurt is dat ook nu geen probleem. De jongens zijn zeker niet de muzikale ontdekking van de eeuw, maar weten wel het publiek goed te entertainen.

Na dit duo is de avond afgelopen en is het tijd voor de vaste dansnacht Zeitgeist. De entree van Stofpop is ook geldig voor dit feest, dus de bezoekers kunnen gezellig blijven staan. Vanavond was een leuke avond waar iedereen leuk nieuwe bandjes heeft kunnen beluisteren en wie weet kunnen ontdekken. In 2005 staan er vier Stofpop-avonden gepland, waarvan deze de eerste editie was. Ik ben benieuwd naar de toekomst.

12

12
Psychotronica foto Stofpop 2006 Psychotronica foto Stofpop 2006 Eve And The Apples foto Stofpop 2006 Eve And The Apples foto Stofpop 2006 Eve And The Apples foto Stofpop 2006 Fugu (NL) foto Stofpop 2006  foto Stofpop 2006 Fugu (NL) foto Stofpop 2006 Fugu (NL) foto Stofpop 2006 Dwin foto Stofpop 2006 Psychotronica foto Stofpop 2006 Psychotronica foto Stofpop 2006

12

DUTCHSKA 2006Wat is er eigenlijk zo zwart-wit aan ska? Vanavond op Dutchska is er in ieder...

THE GRAVE 2006 Op 11 februari 2006 vond de eerste editie plaats van The Grave plaats in de...