VERSLAG: Stofpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Stofpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 13 foto's.

12

Stofpop - deel 1

Het Leidseplein is een plein liggend in de binnenstad van onze mooie hoofdstad Amsterdam. Dit plein behoort door de aanwezigheid van haar vele theaters en horecagelegenheden tot één van de bekendste uitgaansgebieden van Nederland. Aan het plein staan enkele bekende gebouwen als; De Stadsschouwburg, de Melkweg, Paradiso, het American Hotel, het Citytheater, theater De Balie en de Sugar Factory. Naar het laatstgenoemde nachttheater is Festivalinfo.nl vandaag afgereisd voor een verslag in woord en beeld.

In deze locatie wordt namelijk een de tweede editie van het Stofpop Festival gehouden. Voor slechts vijf euro aan de kassa krijg je maarliefst acht bandjes voor geschoteld. Dit zijn bandjes uit Amsterdam en omstreken. Het zijn geen spetterende namen zoals de organisatie zelf al toegeeft, maar een avondje lekker bandjes kijken brengt vaak veel gezelligheid.

Stofpop werd vorig voor het eerst georganiseerd, dit in het pakhuis Wilhelmina in Amsterdam. Hoewel de locatie dit jaar een stuk groter is (capaciteit: 450 bezoekers) is het evengoed uitverkocht. Veel mensen moeten hierdoor buiten blijven wachten totdat er mensen het gebouw verlaten, zodat zij in hun plaats naar binnen kunnen.

Terwijl het publiek binnenstroomt, staat het trio H.U.H al te spelen. Deze band is duidelijk nog niet zo lang bezig. Vol spanning worden de akkoorden aangeslagen en met behulp van wat slokjes bier zingt de zanger zijn stukjes. Opvallend is de vrouwelijke drummer, zoiets zie je niet vaak en is natuurlijk super stoer! De band ziet Nirvana en Silverchair als hun grootste invloed, maar is ook in voor een cover. Dit is een erg hilarische versie van “Ik Ben Vandaag Zo Vrolijk”, Herman Van Veen.

Met een gemiddelde leeftijd van 16 jaar bestormt de Purmerendse band Psychotronica momenteel alle podia. Hierdoor hebben de vier jongens genoeg podiumervaring opgedaan en weten de zaal goed te entertainen. Helaas is het de organisatie die vandaag een beetje tegenwerkt, op de versterker blijkt de distortion-functie kapot te zijn. Zanger Erik meld dit door de microfoon en besluit evengoed maar te beginnen met het eerste nummer. Na deze komt een gitarist van een andere band het probleem oplossen door een pedaaltje te plaatsen tussen de versterker en gitaar. Ook deze jongens houden naast hun eigen rock-nummers van coveren. De bands “Incubus” en “Red Hot Chili Peppers” worden nagedaan en het publiek reageert erg goed op deze bekende nummers.

Aan het publiek is er geen time-table bekend gemaakt, dus het is iedere keer een verassing welke band er het podium betreed. Wanneer de zangeres van deze appels gaat strooien door het publiek is het duidelijk: Eve and the Apples. Dit is een psychedelicarockband met een grote knipoog naar zichzelf. De vier bandleden zelf spelen het “wij zijn de beste band van de wereld”-trucje, wat je de laatste tijd té vaak ziet bij bands als The Hives bijvoorbeeld. Het publiek lijkt van de muziek te genieten, dit publiek zijn dan ook familie en vrienden. Het bandje is leuk voor de afwisseling, maar wanneer het afgelopen is ben ik erg blij.

12

12
Psychotronica foto Stofpop 2006 Psychotronica foto Stofpop 2006 Eve And The Apples foto Stofpop 2006 Eve And The Apples foto Stofpop 2006 Eve And The Apples foto Stofpop 2006 Fugu foto Stofpop 2006  foto Stofpop 2006 Fugu foto Stofpop 2006 Fugu foto Stofpop 2006 Dwin foto Stofpop 2006 Psychotronica foto Stofpop 2006 Psychotronica foto Stofpop 2006

12

DUTCHSKA 2006Wat is er eigenlijk zo zwart-wit aan ska? Vanavond op Dutchska is er in ieder...

THE GRAVE 2006 Op 11 februari 2006 vond de eerste editie plaats van The Grave plaats in de...