VERSLAG: Summerjam 2011

VERSLAG: Karst Jaarsma

123

Zaterdag

Halverwege de middag is hiphopgroep Atmosphere bezig met een sterke hiphopshow. Rapper Slug is duidelijk ingespeeld op zijn DJ, keyboardman en gitarist. De relaxte raps vloeien aangenaam samen met de instrumentale basis. Hoogtepunt bereikt de rapper tegen het einde van zijn set wanneer hij slechts begeleid door een elektrische gitaar relaxt zijn verhaal doet.

Om volkomen onduidelijke redenen is op het hoofdpodium de band van Anthony B de artiest zelf kwijt geraakt. Gelukkig grijpt de presentator in en hij brengt samen met deze band een drietal Bob Marley nummers ten gehore. Goed zingen kan de beste man niet, sfeer bouwen wel. Hierna is Anthony B weer opgedoken en de dancehallster danst meteen enthousiast het podium op en neer. Met een tulband op zijn hoofd en staf in zijn handen is de artiest een aparte verschijning. Al heen en weer springend schreeuwt hij zijn nummers er vol passie uit. Halverwege verliest het optreden iets aan kwaliteit door een overdaad aan onlangs uitgebrachte, minder sterke, nummers.

De eerste echte grote naam die Summerjam heeft weten te strikken voor haar 26e editie maakt hierna zijn opwachting. Alpha Blondy heeft zijn standaard band meegenomen en overtuigt vanaf de eerste seconde. Hij opent met het gebruikelijke ‘Jerusalem', om hierna een verrassende set neer te zetten gevuld met nieuwe nummers. Zijn rauwe stem smelt aangenaam samen met het goddelijk zuivere koortje. Daarnaast is de, voor reggae ongewone, ruimte voor de band ook een verademing.

Bij opvolger Jimmy Cliff hebben de jaren duidelijk minder goed gedaan. Het optreden is een feest der herkenning met de talloze vergeten meezingers. Helaas heeft de zanger het ook duidelijk over deze brug gegooid. Nummers als ‘Many Rivers To Cross’ zouden met een iets intiemere aanpak waarschijnlijk veel meer overtuigd hebben. Waarschijnlijk trekt de zanger het rustig brengen van nummers niet meer helemaal met zijn stem. Desondanks vormt de 63 jarige zanger een gezellige afsluiting van de tweede dag.

123

ROCK WERCHTER 2011Rock Werchter beleeft alweer haar 37ste editie. De grote vraag tijdens dit...

CLUB LLOW 2011 Club LLow viert voor de echte Lowlands fans een clubavond in de Amsterdamse...